Kan man teckna mobilabonnemang trots betalningsanmärkning?

Ja, hos vissa operatörer kan du teckna ett mobilabonnemang trots att du har betalningsanmärkning. De flesta operatörer tar en kreditupplysning på sina kunder och kan neka dem att teckna abonnemanget om de har betalningsanmärkning. Men operatörerna HallonVimla, Comviq och Fello tillåter kunder att teckna mobilabonnemang trots betalanmärkning genom olika lösningar.

De flesta operatörer tar kreditupplysning när du tecknar ett mobilabonnemang

När du tecknar ett mobilabonnemang tar de flesta operatörer en kreditupplysning på dig, däribland stora operatörer som Telia och Tele2. Om de ser att du har betalningsanmärkning kan de stoppa beställningen av abonnemanget.

Anledningen är operatörerna vill vara säkra på att du kan betala fakturan för det mobilabonnemang du tecknar. Ofta tipsar operatörerna om att i stället skaffa kontantkort som du betalar i förväg och som därför inte faktureras.

Tips! Kontantkort är ett alternativ till mobilabonnemang om du har betalningsanmärkning. Eftersom du fyller på kontantkortet i förväg behöver inte operatören bedöma om du klarar att betala en faktura. Det finns dock fler faktorer att väga in när du ska välja mellan kontantkort och mobilabonnemang.

Hallon, Vimla, Comviq och Fello tillåter kunder med betalningsanmärkning att teckna mobilabonnemang

Operatörerna Hallon, Vimla, Comviq och Fello är mest tillåtande när det gäller att teckna abonnemang med betalningsanmärkning. Hallon och Vimla tar ingen kreditupplysning på sina kunder när de tecknar ett abonnemang, medan de andra i stället har andra tillvägagångssätt för att avgöra om du får teckna mobilabonnemang hos dem.

Så här hanterar operatörerna betalningsanmärkningar:

  • Hallon gör ingen kreditupplysning på sina kunder. Månadskostnaden för ditt abonnemang dras i förväg från ditt konto.
  • Vimla tittar inte efter betalningsanmärkningar när du tecknar ett abonnemang. Det gäller även om Vimla kan ta kreditupplysning i andra sammanhang för att se om du själv ansvarar för dina betalningar, till exempel när du aktiverar utlandssamtal, 
  • Fello bedömer ditt specifika fall även om de tar kreditupplysning. Många gånger tillåter de kunder med betalningsanmärkning att teckna mobilabonnemang.
  • Comviq erbjuder ett alternativt fastprisabonnemang till kunder med betalningsanmärkning, Fastpris Go!, som du laddar i förväg i stället för att betala med faktura.
Tänk på! Det kan vara enklare att få teckna mobilabonnemang som ska betalas i förväg när man har betalningsanmärkning, eftersom det inte finns risk för obetalda fakturor.

Kan jag teckna mobilabonnemang med telefon trots betalningsanmärkning?

Nej, du kan i regel inte teckna mobilabonnemang där en telefon ingår om du har betalningsanmärkning. Mobiltelefonen ska då oftast betalas på delbetalning, och de flesta operatörer låter dig inte göra det om du har betalningsanmärkning. När du köper en mobiltelefon tar även Hallon kreditupplysning på dig, som inte gör det för enbart abonnemang.

Tips! Betalningsanmärkningar finns kvar i ditt register i tre år. När betalningsanmärkningen försvinner kan det vara läge att undersöka om något annat mobilabonnemang passar dig bättre när du har större valmöjligheter.
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se