Kan man teckna mobilabonnemang trots betalningsanmärkning?

De flesta operatörer tar en kreditupplysning på dig när du beställer ett mobilabonnemang, och kan neka dig att bli kund om de ser att du har en betalningsanmärkning. Men det finns vissa operatörer som är mer tillåtande och låter dig teckna abonnemang trots betalningsanmärkning. Här berättar vi vilka de är och hur de har valt att hantera betalningsanmärkningar.

De flesta operatörer tar kreditupplysning när du tecknar ett mobilabonnemang

När du beställer ett mobilabonnemang tar de allra flesta operatörer en kreditupplysning på dig. Vissa kan neka dig att teckna abonnemang om du har en skuld som har gått vidare till Kronofogden och registrerats som en betalningsanmärkning hos ett kreditupplysningsföretag. Andra gör en bedömning av varje enskilt fall och kan se förbi en anmärkning. Det är i regel svårare att få teckna ett mobilabonnemang med betalningsanmärkning hos någon av de större operatörerna, till exempel Telia, Tele2, Telenor och Tre.

Varför tar operatörerna en kreditupplysning?

Anledningen till att operatörerna tar en kreditupplysning på dig är att de vill vara säkra på att du kan betala fakturan för det mobilabonnemang du tecknar. De vill ju inte heller att du hamnar i en sits där du inte kan betala och riskerar att få skulder och ytterligare betalningsanmärkningar.

Vilka operatörer låter kunder med betalningsanmärkning teckna mobilabonnemang?

Hallon tar ingen kreditupplysning på dig som vill teckna abonnemang. Här behöver du bara kunna visa upp att du är över 18 år, har ett svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige för att få teckna ett mobilabonnemang. Köper du en mobil tillsammans med ditt abonnemang tar Hallon däremot en kreditupplysning, eftersom det då handlar om en delbetalning.

Hos Vimla, Fello och Chili är det betalsättet som avgör om de gör en kreditupplysning på dig eller inte. Det framgår inte på operatörernas hemsidor om de skulle neka dig att teckna ett abonnemang om de upptäcker att du har betalningsanmärkning. Men det verkar som att de gör en bedömning av situationen i stort och tar ett beslut utifrån det.

Så hanterar operatörerna betalningsanmärkningar

  • Hallon gör ingen kreditupplysning på sina kunder. Månadskostnaden för ditt abonnemang dras i förväg från ditt konto.
  • Vimla gör kreditupplysningar för att se om du själv ansvarar för dina betalningar, men tittar inte i första hand efter betalningsanmärkningar
  • Fello gör en kreditupplysning om du betalar abonnemanget via autogiro, e-post, e-faktura eller post, men inte om du betalar med betalkort.
  • Chili tar en kreditupplysning om du väljer att betala via faktura eller aktiverar betaltjänster. Betalar du via kort och väljer att inte aktivera betaltjänster tar de inte en kreditupplysning eftersom du då betalar i förskott. Men du måste förstås ha täckning på kontot så att Chili kan dra hela månadsbeloppet.

Som du ser i listan här ovanför kan det vara enklare att få teckna mobilabonnemang som du betalar i förväg när man har betalningsanmärkning. Då finns det nämligen ingen risk för obetalda fakturor.

Kan jag teckna mobilabonnemang med telefon trots betalningsanmärkning?

Nej, du kan i regel inte teckna mobilabonnemang där en telefon ingår om du har betalningsanmärkning, eftersom det då i nio fall av tio är delbetalning som gäller. Det är oss veterligen ingen operatör som låter dig delbetala om du har betalningsanmärkning. Inte ens Hallon.

Utslag från Kronofogden finns kvar i registret i tre år

Har din skuld gått till Kronofogden och registrerats som en betalningsanmärkning finns den kvar i ditt register i tre år. När betalningsanmärkningen försvinner kan det vara läge att undersöka om något annat mobilabonnemang passar dig bättre när du har större valmöjligheter. Då bör du jämföra mobilabonnemang utifrån dina egna önskemål och behov för att hitta det bästa för dig.

Kontantkort kan vara ett alternativ för dig med betalningsanmärkning

Kontantkort är ett alternativ till mobilabonnemang om du har betalningsanmärkning. Eftersom du fyller på kontantkortet i förväg behöver inte operatören bedöma om du klarar att betala en faktura. Det finns dock fler faktorer att väga in när du ska välja mellan kontantkort och mobilabonnemang. Tänk därför över vilka förutsättningar och surfbehov du har innan du slår till på det ena eller andra.