Byta mobilabonnemang
Vill du byta abonnemangsform hos din nuvarande operatör kan du i de flesta fall bara gå in på Mina sidor och ändra prisplan. Ska du byta till ett mobilabonnemang hos en annan operatör tecknar du ett nytt avtal och ber om en nummerflytt så sköter den nya operatören resten. Här går vi igenom steg för steg hur ett byte går till och tipsar om sådant som kan vara bra att tänka på.
Så byter du mobilabonnemang och operatör
- Kontrollera om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang.
- Jämför mobilabonnemang och hitta ett som du vill byta till.
- Beställ ett abonnemang hos den nya operatören och välj om du vill ha ett nytt telefonnummer eller behålla ditt befintliga.
- Skicka in din ansökan så sköter din nya operatör kontakten med din nuvarande.
- För säkerhets skull kan du höra av dig till din nuvarande operatör och berätta om bytet.
- Du får hem en bekräftelse och ett nytt simkort inom ett par dagar.
Hur byter man mobilabonnemang hos samma operatör?
Om du inte har någon bindningstid (eller om bindningstiden har löpt ut), och du vill byta abonnemangsform hos din nuvarande operatör kan du i de flesta fall bara logga in på Mina sidor på operatörens hemsida och ändra prisplan.
Har du bindningstid kvar kan du i regel ändå byta till ett abonnemang med mer surf (eller högre hastigheter), men om du vill byta till ett mindre abonnemang måste du i de flesta fall vänta tills bindningstiden har löpt ut. Men villkoren kan variera något mellan olika operatörer, så det bästa i det fallet är att höra av sig till operatören och kolla vad som gäller.
Kan jag behålla mitt nummer om jag byter operatör?
Ja, även om du byter abonnemang och operatör har du möjlighet att behålla ditt befintliga telefonnummer. Du anger att du vill behålla numret när du beställer ditt nya abonnemang på operatörens hemsida, och sedan ska din nya operatör ta hand om nummerflytten.
Att flytta över ett nummer från en operatör till en annan, även kallat portering, kan ta lite längre tid än om du ”bara” skulle byta operatör. Vanligtvis tar det ett par dagar, men det kan variera beroende på vilka operatörer det gäller.
Hur gör jag om jag inte vill behålla mitt nummer?
Om du ska byta mobilabonnemang och vill ha ett nytt nummer är det i princip bara att teckna ett nytt abonnemang. Ange att du vill ha ett nytt nummer i samband med din beställning.
Innan du tecknar ditt nya abonnemang kan det vara en god idé att prata med operatören om när abonnemanget ska aktiveras. Då vet du precis när du ska säga upp ditt nuvarande abonnemang och undviker således att det blir avbrott i tjänsten. Du vill ju inte plötsligt stå helt utan abonnemang.
Kan jag byta mobilabonnemang om jag har bindningstid kvar?
Nej, om du har bindningstid kvar kan du inte byta till ett mobilabonnemang hos en annan operatör eftersom du då alltså fortfarande är bunden till avtalet med din nuvarande. Men om du kan tänka dig att betala för att bryta avtalet i förtid går det däremot bra att byta till en annan operatör. Du kontaktar då din nuvarande operatör och ber om en slutfaktura som motsvarar de resterande månadsavgifterna. När allt är klart och betalt kan du byta fritt mellan både abonnemang och operatörer.
Tänk på! Du kan inte byta operatör om du har en obetald faktura hos din befintliga operatör.
Vill du bara byta abonnemangsform hos samma operatör under bindningstiden brukar det som sagt sällan vara några problem, förutsatt att du vill uppgradera till ett större abonnemang.
Måste jag byta simkort när jag byter mobilabonnemang?
Ja, om du byter till ett mobilabonnemang hos en annan operatör kommer du behöva byta simkort. Efter att du har beställt abonnemanget kommer din nya operatör skicka ett simkort hem till dig som du placerar i din mobil. Alla operatörer skickar ut så kallade trippel- eller multi-sim med alla tre simkortsstorlekar: mini, micro och nano. Du behöver med andra ord aldrig oroa dig för att få ett som inte passar din enhet.
Vad innebär uppsägningstid?
Om du vill säga upp ditt abonnemang är det inte bara en eventuell bindningstid du behöver förhålla dig till. De flesta mobilabonnemang har även uppsägningstid, vilket avser tiden från det att du säger upp abonnemanget tills avtalet faktiskt löper ut. Uppsägningstiden på ett mobilabonnemang får vara max en månad, och under den tiden är du fortfarande betalningsskyldig.
Tänk på! Ett mobilabonnemang utan bindningstid kan fortfarande ha uppsägningstid.
Även om mobilabonnemanget inte har någon uppsägningstid kan det ändå vara så att operatören avslutar avtalet först vid kommande månadsskifte. Hör vad som gäller hos din operatör för säkerhets skull.
Kan man byta ett mobilabonnemang för företag?
Ja, man kan byta ett mobilabonnemang för företag och det går till på i princip samma sätt som när man byter ett privat mobilabonnemang. Något som kan vara bra att tänka på är dock att villkoren gällande bindnings- och uppsägningstider inte alltid är samma för företagskunder som för privatkunder, så kolla upp vad som gäller hos din operatör innan du påbörjar ett byte.