Kan jag ångra ett mobilabonnemang för företag?

Nej, i regel kan du inte ångra ett mobilabonnemang för företag. Den ångerrätt som gäller för privatpersoner gäller nämligen inte för företag. Det innebär att du nästan aldrig har ångerrätt på ett mobilabonnemang för företag.

På grund av att andra regler gäller för företag är det därför ännu viktigare att du försäkrar dig om att mobilabonnemanget fungerar som du tänkt, innan du tecknar ett abonnemang.

Ångerrätten gäller inte för företag

Ångerrätten gäller inte för företag eftersom företag är näringsidkare och inte privatpersoner. Därför är det extra viktigt att du är säker på att du vill ha mobilabonnemanget du tecknar.

Eftersom ångerrätten som finns för konsumenter inte gäller för näringsidkare kan det också vara en bra idé att fråga om öppet köp eller om det går bra att prova mobilabonnemanget under en viss period innan du binder upp dig.

Tänk på! Mobilabonnemang för företag har oftast en viss bindningstid vilket innebär att du är bunden att betala mobilabonnemanget under den tiden. 

Om en operatör erbjuder dig öppet köp eller en testperiod ska du även tänka på att alltid få erbjudandet skriftligt. Vid en eventuell tvist måste du kunna bevisa vad operatören lovat dig, annars har du ingen rätt att ångra ditt köp av mobilabonnemang för företag.

Tänk på det här innan du tecknar mobilabonnemang för företag:

  • Hur mycket surf behöver du?
  • Vill du teckna ett abonnemang med en mobiltelefon?
  • Behöver du fria samtal och sms?
  • Ska du kunna surfa utomlands med mobilabonnemanget?
  • Vilken täckning har operatören?

Undersök vilka operatörer som har bäst täckning

Att du och dina medarbetare har täckning på era mobiltelefoner är en av de mest grundläggande förutsättningarna för att du ska vara nöjd med ditt mobilabonnemang för företag.

Eftersom ångerrätten inte kan tillämpas på samma sätt för företag är det extra viktigt att du undersöker vilket mobilabonnemang som har bäst täckning innan du väljer operatör.

Ångerrätten gäller om mobilabonnemanget används privat

Om du har ingått ett avtal med en operatör med syfte att använda mobilabonnemanget som privatperson och operatören ändå tecknat ett företagsavtal ska samma ångerrätt gälla som för konsumenter.

Anser du att ditt privata abonnemang gjorts om till ett företagsabonnemang mot din vilja eller utan att du erbjudits ångerrätt ska du skicka ett brev eller mejl till din operatör och påtala detta.

Om operatören kan bevisa att du har ingått ett företagsavtal har du tyvärr ingen ångerrätt. Därför är det alltid bra att be din operatör om att få erbjudanden och avtalen skriftliga.