Vad är skillnaden mellan mobilabonnemang för företag och vanliga mobilabonnemang?
Mobilabonnemang som är specialanpassade för företagskunder kan till exempel ha särskilda tilläggstjänster, högre surfmängder och -hastigheter och generösare utlandsvillkor än “vanliga” mobilabonnemang. Priserna på företagsabonnemang är dessutom ofta mer förmånliga än på operatörernas ordinarie abonnemang.
Företagsabonnemang är ofta en smidig och mycket prisvärd lösning för många företag, oavsett storlek. Fördelarna är många, men som med så mycket annat finns det även vissa eventuella nackdelar som är viktiga att veta om.
Fördelar med företagsabonnemang
- Ofta mer kostnadseffektivt än att köpa individuella abonnemang.
- Lättare att kommunicera inom företaget och säkerställa att anställdas användning sker i enlighet med företagets policy.
- Går att anpassa efter företagets specifika behov, till exempel surfmängder, säkerhetslösningar och teknisk support.
- Inkluderar ofta tillgång till snabb support och service.
Nackdelar med företagsabonnemang
- Den initiala kostnaden kan vara hög (tillkommer i vissa fall startavgifter).
- Kräver visst administrativt ansvar.
Viktigt att tänka på: Välj företagsabonnemang utifrån följande faktorer
- Operatörens täckning där ni arbetar. För att företagsabonnemanget ska fungera som det ska är operatörens täckning A och O. Jämför operatörernas täckningskartor för att få en indikation på hur det ser ut där ni arbetar och kommer använda mobilen mest.
- Hur mycket (och snabb) surf ni behöver. Surfbehovet varierar mellan olika slags företag, så se över just era behov och försök hitta en surfnivå som matchar så bra som möjligt. Hos vissa operatörer ingår fri surf som standard, och då får ni i stället välja mellan olika hastigheter. Även i detta fall gäller det att lägga sig på en nivå som passar för just er verksamhet.
- Företagets support- och servicekrav. Supportens omfattning varierar mellan olika operatörer, och vissa kan också erbjuda mer företagsinriktad service än andra. Fundera på vilka kontaktvägar som fungerar bäst för er och vilken slags service ni kan tänkas behöva.
- Om ni vill ha tillgång till mobil växel eller ej. Flera operatörer erbjuder mobil växel för företag, vilket gör det enkelt att hantera samtal från kunder med olika funktioner som till exempel knappval och möjlighet att koppla kunderna vidare. Läs mer på vår sida Bäst mobil telefonväxel.
- Företagets budget. Hur företagets ekonomiska förutsättningar ser ut är så klart en avgörande faktor för valet av operatör och företagsabonnemang. Något ni bör tänka på är dock att inte välja ett abonnemang bara för att det är billigt, utan säkerställ att det även matchar företagets krav och behov i övrigt.
Vilket är det billigaste mobilabonnemanget för företag?
Hallon 10 GB är det billigaste mobilabonnemanget för företag just nu (kontrollerat 2024-10-14). Kostnaden är 129 kr/mån.
Vilket mobilabonnemang för företag är bäst?
Tres företagsabonnemang Obegränsad Max är det bästa mobilabonnemanget för företag enligt oss. Här får ni obegränsad surf till ett riktigt lågt pris, tillgång till 5G-nätet och fria samtal och sms. Andra fördelar med Tres obegränsade företagsabonnemang är att tjänsten 3Världen ingår, vilket gör att ni kan använda abonnemanget i hela 80 länder, och att ni får ta med upp till 100 GB surf utomlands.
Vill eller kan ni inte ha Tre som operatör kan Telness företagsabonnemang vara ett bra alternativ. En stor fördel med Telness är att de använder Telias mobilnät som i flera oberoende tester har korats till Sveriges bästa. Priserna är dock något högre än hos Tre, men det kan det ju vara värt för att få landets vassaste täckning.
Hur fungerar företagsabonnemang utomlands?
Reser ni inom EU/EES fungerar företagsabonnemang i regel precis som hemma i Sverige, även om det kan finnas vissa begränsningar för hur mycket surf man får använda. Vissa operatörer erbjuder även fri roaming i ett antal länder utanför EU/EES, men dubbelkolla vad som gäller hos operatören ni är intresserade av för säkerhets skull.
Om företaget reser mycket bör du se till att ni lätt kan nå varandra utan att kostnaderna skenar i väg. Till exempel Tele2 och Telenor erbjuder företagsabonnemang där ni på företaget ringer fritt till varandra, oavsett var ni befinner er. Även om en kollega befinner sig i ett land utanför EU kostar det alltså inget extra att ringa. Vill du ringa till någon utanför företaget gäller operatörens priser för landet i fråga.
Kan man köpa mobil till företagsabonnemanget?
Ja, i de allra flesta fall kan man köpa företagsabonnemang och mobil som ett paket. Fördelen med det är att priset på mobilen ofta blir lägre än om man hade köpt mobil och abonnemang separat. Kostnaden blir också utspridd, vilket kan passa om du är en småföretagare med begränsad budget.
Nackdelen är att det i princip alltid tillkommer en bindningstid på 12, 24 eller 36 månader, vilket innebär att du blir låst till en och samma operatör under en relativt lång tid.
Källor
- Skatteverket (2018). Förmånsbeskattning av elektronisk utrustning eller abonnemang mot fast avgift. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html?date=2018-06-07
Vanliga frågor om mobilabonnemang för företag
Precis som “vanliga” mobilabonnemang kan företagsabonnemang i de flesta fall tecknas både med och utan bindningstid. Lägger ni till en mobil till abonnemanget tillkommer dock nästan alltid en bindningstid på 12, 24 eller 36 månader.
Hos vissa operatörer är det tre månaders uppsägningstid som gäller, medan andra har en månad som standard. Företagsabonnemang helt utan uppsägningstid finns, men det är relativt ovanligt.
För att avsluta ett företagsabonnemang behöver du oftast kontakta operatörens kundservice. Finns det en uppsägningstid att ta hänsyn till kommer abonnemanget att avslutas när den har löpt ut. Har du ingen uppsägningstid kan abonnemanget avslutas direkt, i regel vid nästa månadsskifte.
Nej, för företagsabonnemang gäller inte samma ångerrätt som för abonnemang för privatpersoner. Vissa operatörer erbjuder dock öppet köp, där man kan prova på abonnemanget under en viss tid.
Ja, som företagare får du göra avdrag för företagets mobilabonnemangskostnader i deklarationen. Det går in som en kostnad i resultaträkningen och ska deklareras som ett inköp.
Ja, det finns flera mobilabonnemang för företag som har fri surf. Du ser vilka de är i tabellen högst upp på sidan.
Ja, det går att låta företag betala ett privat mobilabonnemang, till exempel om du använder din privata mobil till jobbsamtal. Men det är ofta krångligare än att ha ett separat företagsabonnemang, eftersom du måste kunna visa vilka kostnader som är privata och vilka kostnader som hör till arbetet, och lämna eventuella kvitton till företaget.
Ja, men det kan då räknas som en förmån, vilket innebär att du måste betala förmånsskatt på abonnemanget. Du slipper dock den skatten om du kan visa att mobilabonnemanget är nödvändigt för att du ska kunna utföra ditt jobb.
Ja, hos vissa operatörer kan man byta ett företagsabonnemang till ett privat. Operatören gör då en kreditkontroll på privatpersonen som ska ta över abonnemanget, och två krav är att personen i fråga är över 18 år och folkbokförd i Sverige.