Läs omdömen om Sveriges mobiloperatörer

På vår sajt hittar du omdömen om några av de bästa mobiloperatörerna i Sverige. Vi har till exempel jämfört operatörernas utbud av olika abonnemangsformer, mobilnätets täckning i landet, priser och kundtjänstens omfattning. Använd sajten som vägledning för att hitta den bästa mobiloperatören och det mest prisvärda abonnemanget just för dig.

Täckningen skiljer sig mellan operatörerna

Något alla kanske inte tänker på är att jämföra mobiloperatörernas täckning i 2G- 3G- 4G- och snart även 5G-näten. Eftersom det kan skilja sig rätt rejält beroende på var i landet du bor är detta dock en av de absolut viktigaste faktorerna att ta i beaktning när du ska välja operatör. 

Tips! För att se hur täckningen är just där du bor kan du med fördel använda adressökningsfunktionen på mobiloperatörernas täckningskartor. Täckningskartorna hittar du på mobiloperatörernas respektive hemsidor.

Telia har under flera år prisats för sitt rikstäckande nät, som i olika kvalitetstester visat sig vara stabilt i såväl storstad som ute på landsbygden. Tele2 intar en stark andraplats, och Telenor placerar sig som nummer tre på topplistan.

Tre har på grund av sin nästintill obefintliga täckning i landets norra delar och på landsbygden länge legat en bra bit efter sina konkurrenter. Men på senare tid har Tres nät förbättrats avsevärt, och när det gäller täckningen för surf i landets större städer är operatören nu uppe på samma nivå som Tele2 och Telenor.

Tänk på att flera mobiloperatörer delar nät. Halebop och Fello går till exempel under Telias nät, medan Penny delar nät med Tele2, Vimla med Telenor och Hallon med Tre.

Matchar utbudet dina önskemål?

Lägg lite tid på att kolla upp mobiloperatörens utbud av olika abonnemangsformer. Finns det flera olika surfmängder att välja mellan? Går det att byta upp sig eller ner sig om behovet förändras över tid? Även om många operatörer erbjuder mobilabonnemang både med och utan bindningstid, kan det även vara en god idé att dubbelkolla vad som gäller hos den operatör du är intresserad av.

Är du kanske student eller pensionär, eller om du ska skaffa ett abonnemang för ditt företag, bör du även jämföra operatörernas erbjudanden för olika målgrupper.

Större operatörer erbjuder i regel mer omfattande kundtjänst

Vet du att du är i behov av omfattande kundtjänst som erbjuder flera olika kontaktvägar, är det i regel de större operatörerna du ska ta en närmre titt på. Många av de mindre och nyetablerade mobiloperatörerna erbjuder bara digital support, till exempel via chatt eller sociala medier, vilket kan vara ett smidigt alternativ för vissa men en klar begränsning för andra.

Större operatörer har högre priser överlag, men då kommer alltså ofta fler supportalternativ på köpet.

Tänk på prisvärdheten – billigast är inte alltid bäst

Priset är såklart en viktig del i valet av mobiloperatör, men du ska nog inte bara försöka komma så billigt undan som möjligt – då riskerar du nämligen att missa att jämföra andra viktiga faktorer. Tänk i stället på hur mycket du egentligen får när du tecknar abonnemang hos mobiloperatören, och vilka saker du prioriterar högst.

Visst, hos en av de större operatörerna är priserna ofta högre, men då kanske du också får ta del av omfattande support, ett brett utbud av olika abonnemang och ett rikstäckande nät.

Vilken mobiloperatör har bäst täckning?

I Umlauts Mobile Benchmark 2020 utsågs Telias nät, för fjärde året i rad, som Sveriges bästa. Mätföretaget har utfört kvalitetstestet inom kategorierna tal, surf och crowd (Crowdsourced quality som baseras på mätningar via appar i svenskarnas mobiltelefoner) och Telia kammar hem förstaplatsen i samtliga kategorier. Telia får även den högsta totalpoängen, med 939 av 1 000 möjliga.

Den stora fördelen med Telia, och således med deras mobilabonnemang, är att täckningen i mobilnätet är god över hela landet – från norr till söder i både små och stora städer. Detta gäller även för de mobiloperatörer som går under samma när som Telia, som till exempel Halebop och Fello.

Tänk på det här när du väljer mobiloperatör

Sammanfattningsvis är det alltså framför allt utbud, täckning, support och pris(värdhet) du ska tänka på när du jämför mobiloperatörernas erbjudanden, till exempel här på vår sajt.

Det finns såklart fler faktorer som skiljer de olika operatörerna åt, till exempel som erbjudanden för olika målgrupper, men dessa fyra punkter är en bra grund att utgå ifrån. Kom ihåg att det är dina personliga förutsättningar och önskemål som ska styra ditt val av mobiloperatör – ett alternativ som verkar fungera bra för andra behöver inte nödvändigtvis vara det bästa för dig.