Åtgärda mobildata som inte fungerar

Det finns flera orsaker till varför internet inte fungerar på mobilen, men som tur är finns det också flera saker du kan testa för att lösa problemen på egen hand. På den här sidan berättar vi både om vilka problem som kan uppstå och hur du löser dem.

Varför fungerar inte mobildata?

Att plötsligt inte kunna använda sin mobildata är frustrerande, särskilt när man inte har någon aning om varför problemen har uppstått. Här nedanför går vi igenom några vanliga orsaker bakom problem med mobildata och vad du kan göra för att få allt att fungera igen.

Mobildata kan vara avaktiverat

Om du har köpt en ny mobiltelefon kan mobildata vara avaktiverat när du startar igång mobilen för första gången. Det löser du enkelt genom att följa stegen nedanför.

Så slår du på mobildata på Iphone

  1. Gå till Inställningar.
  2. Välj Mobildata.
  3. Aktivera mobildata.
  4. Klart!

Så slår du på mobildata på en Androidmobil

  1. Öppna telefonens inställningar.
  2. Välj Dataanvändning.
  3. Klicka på Aktivera mobildata.
  4. Klart!

Tänk på att det finns flera olika typer av Androidmobiler och att rubrikerna under inställningarna kan skilja sig något mellan olika tillverkare.

Det finns ingen täckning där du befinner dig

Innan du beställer mobilabonnemang är det viktigt att du kollar upp operatörens täckning i mobilnätet där du bor eller kommer använda abonnemanget mest. För utan täckning kommer inte mobildata att fungera. Har du återkommande problem med mobildata på din telefon kan det helt enkelt vara så att du måste se dig om efter en annan operatör som har bättre täckning i ditt område.

Dålig täckning kan också bero på en tillfällig driftstörning på platsen där du befinner dig, vilket i så fall bör framgå på operatörens hemsida under ”Driftinformation” eller liknande. 

Vad gör man om internet inte fungerar på mobilen trots full täckning?

Kan du inte ansluta till internet trots att mobilen visar på full täckning kan du testa att slå på och av mobilens flygplansläge. Hjälper det inte kan du starta om telefonen och testa igen. Fungerar inte något av detta bör du kontakta operatörens support.

Du har slut på surf

Har du problem med mobildata kan det ju vara så att du helt enkelt har slut på surf. Kolla upp hur mycket surf du har kvar på abonnemanget och hur mycket du har betalat för. Om du har använt all surf kan du i princip alltid köpa till extra, men tänk på att det ofta är betydligt dyrare än den ordinarie surfen.

För att se hur mycket surf du har kvar kan du logga in på Mina sidor eller Mitt konto på operatörens hemsida eller app.Hos vissa operatörer kan du även skicka sms eller ringa ett nummer för att kolla saldot på ditt mobilabonnemang, men de flesta rekommenderar att du går via ditt konto eller appen.

Din mobiltelefon har fel inställningar

Om mobildata inte fungerar kan det vara inställningarna i mobilen som är orsaken. Du kan därför testa att nollställa nätverksinställningarna.

Tänk på! Säkerhetskopiera mobilen innan du nollställer nätverksinställningarna. Då kan du återskapa dina tidigare inställningar om nollställningen inte löser problemen.

Här nedanför ser du hur du gör för att nollställa nätverksinställningarna på Iphone respektive Android. Vi har tagit en nyare modell av Iphone och en Samsung-mobil som exempel, så tänk på att rubrikerna kan variera något beroende på vilken mobil just du har.

Så återställer du nätverksinställningarna på Iphone

  1. Öppna Inställningar.
  2. Klicka på Allmänt.
  3. Välj Transfer or Reset iPhone.
  4. Klicka på Reset.
  5. Välj Nollställ nätverk.

Så återställer du nätverksinställningarna på en Samsung-mobil

  1. Gå till Program > Inställningar > Anslutning > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn.
  2. Klicka på de tre punkterna som är staplade uppe i högra hörnet.
  3. Välj Återställ till standard.
  4. Klicka på Återställ i rutan som kommer upp.

Sammanfattning

Det finns som synes flera tänkbara orsaker bakom strul med mobildata och lika många relativt enkla lösningar. Har du testat alla våra tips och ändå har problem kan det vara något annat som behöver åtgärdas. Vi rekommenderar då att du kontaktar din operatör som får hjälpa dig vidare.