Kan man beställa mobilabonnemang utan att uppge personnummer?

Nej, du kan i regel inte beställa ett mobilabonnemang utan att uppge personnummer. Personnumret används bland annat för att operatörerna ska kunna leverera det som ingår i abonnemanget på ett säkert sätt och följa upp att du betalar för abonnemanget. Om du har särskilda skäl till att beställa ett mobilabonnemang utan personnummer bör du kontakta den operatör du är intresserad av och fråga om det kan gå att hitta en annan lösning.

Personnumret behövs av praktiska och säkerhetsmässiga skäl

Operatören behöver ditt personnummer för att så praktiskt och säkert som möjligt kunna följa avtalet som det innebär när du tecknar ett mobilabonnemang. Dessutom kan de vilja göra en kreditprövning för att försäkra sig om att du kan betala för abonnemanget du beställer och se om du har betalningsanmärkningar.

Med personnumret kan operatören hämta de uppgifter om dig som behövs för att till exempel leverera de tjänster som ingår i abonnemanget, skicka fakturor till dig och lättare hjälpa dig om du får problem med ditt abonnemang, till exempel om du skulle ångra ett köp av mobilabonnemang.

Det är dock inte ett lagkrav att operatörerna måste kräva personnummer när du beställer ett mobilabonnemang. Därför kan det hända att en del operatörer ändå kan tillåta en alternativ lösning. Om du har särskilda skäl att teckna ett mobilabonnemang utan att uppge personnummer kan du därför alltid kontakta operatörens kundtjänst och fråga om möjligheten finns.

Kan man beställa mobilabonnemang utan ett svenskt personnummer?

Nej, utan ett svenskt personnummer kan du inte beställa ett mobilabonnemang i Sverige. Det beror på att operatören måste kunna hitta uppgifter om dig i den svenska folkbokföringen för att du ska kunna teckna abonnemanget.

Även om du har ett tillfälligt personnummer eller samordningsnummer kan det bli svårt att beställa ett svenskt mobilabonnemang. Om du skulle få problem med detta kan du kontakta operatörens kundtjänst och be om råd kring hur du ska göra.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se