Vad händer med mobilabonnemang vid dödsfall?

Vid dödsfall behöver anhöriga besluta vad som ska göras med den avlidna personens mobilabonnemang. Man kan antingen välja att avsluta abonnemanget eller flytta över det till en annan person. Abonnemanget avslutas inte av sig självt, utan en anhörig måste meddela till operatören att personen har avlidit.

Mobilabonnemanget hör till det som kallas för dödsbo, det vill säga en avliden persons ägodelar, avtal och skulder. Det är upp till anhöriga att dela upp dödsboet och besluta vad som ska göras med personens tillgångar.

När en person har dött behöver en anhörig

Tips! Genom att ordna eftersändning av dödsboets post kan du som anhörig lättare se vilka räkningar som behöver betalas och vilka företag du ska kontakta och informera om dödsfallet.

Avsluta mobilabonnemanget vid dödsfall

När man ska avsluta ett abonnemang på grund av dödsfall gäller i stort sett samma regler som i övriga fall när man ska säga upp ett mobilabonnemang. Vissa operatörer har dock särskild praxis för när ett mobilabonnemang avslutas på grund av dödsfall. Fråga därför operatören vad som gäller för följande punkter vid dödsfall.

  • Uppsägningstid. Hos en del mobiloperatörer räknas uppsägningstiden senast från dagen för dödsfallet, i stället för det tillfälle då en anhörig meddelar att abonnemanget ska avslutas.
  • Bindningstid. Vissa avtal tillåter att ett abonnemang kan avslutas i förtid. Dock kan det hända att resterande betalningar för bindningstiden ändå måste betalas genom en slutfaktura.
  • Avbetalningar. Obetalda räkningar för mobilabonnemanget eller telefonen ska betalas av dödsboet, men de behöver inte alltid betalas på en gång.

Flytta över mobilabonnemanget till någon annan

I stället för att avsluta mobilabonnemanget kan det överlåtas till en anhörig. Då är det personen som tar över abonnemanget som ska betala månadskostnaden. Det kan vara en bra lösning för att dödsboet inte ska behöva betala kostnaden under bindningstiden utan att abonnemanget används.

I samband med dödsfall brukar det inte kosta något att flytta över en persons mobilabonnemang till någon annan.

Många operatörer har särskilda rutiner för när överlåtelsen sker på grund av dödsfall. Kontakta därför din operatör för att fråga hur du ska göra.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se