Mobilabonnemang.se
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Mobilabonnemang.se logotyp Gå till startsidan
  • Jämför
  • Bäst i test
  • Erbjudanden
  • Mobiloperatörer
  • Frågor & svar
Hem  ›  Frågor & svar  ›  Vad händer med mobilabonnemang vid dödsfall?

Vad händer med mobilabonnemang vid dödsfall?

Vid dödsfall behöver anhöriga besluta vad som ska göras med den avlidna personens mobilabonnemang. Man kan antingen välja att avsluta abonnemanget eller flytta över det till en annan person. Abonnemanget avslutas inte av sig självt, utan en anhörig måste meddela till operatören att personen har avlidit.

Mobilabonnemanget hör till det som kallas för dödsbo, det vill säga en avliden persons ägodelar, avtal och skulder. Det är upp till anhöriga att dela upp dödsboet och besluta vad som ska göras med personens tillgångar.

När en person har dött behöver en anhörig

  • kontakta operatören och meddela att personen har dött
  • avsluta abonnemanget eller överlåta det till en annan person.
Tips! Genom att ordna eftersändning av dödsboets post kan du som anhörig lättare se vilka räkningar som behöver betalas och vilka företag du ska kontakta och informera om dödsfallet.

Avsluta mobilabonnemanget vid dödsfall

När man ska avsluta ett abonnemang på grund av dödsfall gäller i stort sett samma regler som i övriga fall när man ska säga upp ett mobilabonnemang. Vissa operatörer har dock särskild praxis för när ett mobilabonnemang avslutas på grund av dödsfall. Fråga därför operatören vad som gäller för följande punkter vid dödsfall.

  • Uppsägningstid. Hos en del mobiloperatörer räknas uppsägningstiden senast från dagen för dödsfallet, i stället för det tillfälle då en anhörig meddelar att abonnemanget ska avslutas.
  • Bindningstid. Vissa avtal tillåter att ett abonnemang kan avslutas i förtid. Dock kan det hända att resterande betalningar för bindningstiden ändå måste betalas genom en slutfaktura.
  • Avbetalningar. Obetalda räkningar för mobilabonnemanget eller telefonen ska betalas av dödsboet, men de behöver inte alltid betalas på en gång.

Flytta över mobilabonnemanget till någon annan

I stället för att avsluta mobilabonnemanget kan det överlåtas till en anhörig. Då är det personen som tar över abonnemanget som ska betala månadskostnaden. Det kan vara en bra lösning för att dödsboet inte ska behöva betala kostnaden under bindningstiden utan att abonnemanget används.

I samband med dödsfall brukar det inte kosta något att flytta över en persons mobilabonnemang till någon annan.

Många operatörer har särskilda rutiner för när överlåtelsen sker på grund av dödsfall. Kontakta därför din operatör för att fråga hur du ska göra.

Fler frågor & svar

Avsluta eller byta
  • Hur överlåter man ett mobilabonnemang?
  • Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang?
För företag
  • Hur fungerar avdrag för mobilabonnemang i enskild firma?
  • Kan jag ångra ett mobilabonnemang för företag?
Övrigt
  • Hur fungerar Vimlas tipslänk?
  • Hur många mobilabonnemang finns i Sverige?
  • Vad händer med mobilabonnemang vid dödsfall?
  • Vilket mobilabonnemang har bäst Spotify-erbjudande?
Surf
  • Vad är mobildata?
Täckning
  • Hur fungerar 5G?
  • Vad är skillnaden mellan 3G, 4G och 5G?
  • Vad kan man göra åt dålig mobiltäckning?
  • Vilket mobilabonnemang har bäst täckning?
Teckna nytt
  • Finns det gratis mobilabonnemang?
  • Har man ångerrätt på mobilabonnemang?
  • Kan man beställa mobilabonnemang utan att uppge personnummer?
  • Kan man teckna mobilabonnemang trots betalningsanmärkning?
  • Ska jag välja mobilabonnemang eller kontantkort?
Utomlands
  • Hur fungerar svenska mobilabonnemang utomlands?
  • Vad kostar det att ringa utomlands?
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se
  • Dela på Facebook
  • Twittra
  • Skicka via e-post
  • Skriv ut

Lämna en kommentar Avbryt svar

Obligatoriska fält är märkta *

E-postadressen publiceras inte

Mobilabonnemang.se
Mobilabonnemang.se
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Press & media
  • Frågor & svar
Följ oss
  • Facebook
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy