Mobilabonnemang.se
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Mobilabonnemang.se logotyp Gå till startsidan
  • Jämför
  • Bäst i test
  • Erbjudanden
  • Mobiloperatörer
  • Frågor & svar
Hem  ›  Frågor & svar  ›  Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang?

Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang?

Du säger upp ditt mobilabonnemang genom att kontakta din mobiloperatör. Det bästa är att säga upp abonnemanget skriftligt så att du kan visa att du har sagt upp avtalet om det uppstår problem eller missförstånd. Om du behöver göra en muntlig uppsägning bör du be om att få en bekräftelse via brev eller e-post.

När du vill säga upp ditt mobilabonnemang bör du ta reda på om du har bindningstid eller inte. Bindningstiden innebär att du har skrivit på ett avtal för abonnemanget som gäller en viss tid. Det är dock vanligare i dag att operatörer erbjuder mobilabonnemang utan bindningstid.

Det är den person som står på mobilabonnemanget som måste säga upp det. Däremot gäller lite andra regler för att säga upp ett mobilabonnemang vid dödsfall.

Kan jag säga upp ett mobilabonnemang innan bindningstiden har gått ut?

Ja, vissa avtal tillåter att du kan säga upp ett mobilabonnemang innan bindningstiden har gått ut. Däremot behöver du då betala en slutfaktura för de månader som återstår av bindningstiden, även om abonnemanget är avslutat. Du sparar alltså inte pengar på att säga upp ett abonnemang i förtid, utan betalar även för de månader då du inte använder abonnemanget.

Fördelen med att ändå säga upp abonnemanget i förtid är att du inte behöver vänta ut bindningstiden innan du kan byta mobilabonnemang. Om du inte är nöjd med ditt nuvarande abonnemang och vill byta operatör kan du därför överväga om det är värt att betala slutfakturan och byta operatör direkt.

Tips! Om du vill byta till ett större abonnemang hos samma operatör behöver du inte säga upp ditt nuvarande abonnemang, utan bara meddela operatören att du vill byta. Då uppdateras bara månadskostnaden på din faktura.

Så här säger du upp ett mobilabonnemang i förtid

Om du vill säga upp ditt abonnemang i förtid ska du kontakta din operatörs kundtjänst. Berätta att du vill säga upp abonnemanget och att du har bindningstid kvar.

Operatören kommer då att skicka en slutfaktura till dig med den återstående kostnaden för bindningstiden. Har abonnemanget en uppsägningstid gäller den som vanligt, men när den är slut avslutas abonnemanget och du är inte bunden till det som återstår av bindningstiden.

Kom ihåg att räkna in uppsägningstiden

Uppsägningstid innebär att du måste säga upp ditt abonnemang en viss tid innan det ska avslutas. Om du till exempel vill avsluta ditt abonnemang den sista december och har en månads uppsägningstid behöver du säga upp abonnemanget senast den sista november. Du är skyldig att betala för abonnemanget under uppsägningstiden.

Abonnemang som har tecknats från den 1 maj 2014 och framåt får ha högst en månads uppsägningstid.

Tänk på! Om du säger upp ditt abonnemang medan bindningstiden fortfarande pågår räknas uppsägningstiden parallellt med bindningstiden. Om du däremot väntar tills bindningstiden är slut med att säga upp abonnemanget måste du betala ytterligare en månad för abonnemanget.

Kan jag behålla mitt nummer när jag säger upp ett mobilabonnemang?

Ja, det går oftast bra att flytta över ditt telefonnummer till ett nytt abonnemang. Dock måste du göra det medan ditt abonnemang fortfarande gäller, det vill säga under uppsägningstiden. När abonnemanget väl har avslutats kan du inte begära att få behålla ditt gamla nummer.

Kom ihåg att fråga din nya operatör om du kan få flytta över ditt gamla nummer när du kontaktar dem.

Vanliga frågor

Hur flyttar jag mitt mobilabonnemang?

Du kan inte flytta ditt abonnemang till en annan operatör, utan du måste säga upp ditt gamla mobilabonnemang och skaffa ett nytt för att byta mobilabonnemang. Däremot är det möjligt att flytta ett abonnemang till en annan person. En del operatörer har en blankett för att överlåta abonnemang, medan vissa andra operatörer kräver att den som ska ta över mobilabonnemanget kontaktar operatörens kundservice.

Fler frågor & svar

Avsluta eller byta
  • Hur överlåter man ett mobilabonnemang?
  • Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang?
För företag
  • Hur fungerar avdrag för mobilabonnemang i enskild firma?
  • Kan jag ångra ett mobilabonnemang för företag?
Övrigt
  • Hur fungerar Vimlas tipslänk?
  • Hur många mobilabonnemang finns i Sverige?
  • Vad händer med mobilabonnemang vid dödsfall?
  • Vilket mobilabonnemang har bäst Spotify-erbjudande?
Surf
  • Vad är mobildata?
Täckning
  • Hur fungerar 5G?
  • Vad är skillnaden mellan 3G, 4G och 5G?
  • Vad kan man göra åt dålig mobiltäckning?
  • Vilket mobilabonnemang har bäst täckning?
Teckna nytt
  • Finns det gratis mobilabonnemang?
  • Har man ångerrätt på mobilabonnemang?
  • Kan man beställa mobilabonnemang utan att uppge personnummer?
  • Kan man teckna mobilabonnemang trots betalningsanmärkning?
  • Ska jag välja mobilabonnemang eller kontantkort?
Utomlands
  • Hur fungerar svenska mobilabonnemang utomlands?
  • Vad kostar det att ringa utomlands?
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se
  • Dela på Facebook
  • Twittra
  • Skicka via e-post
  • Skriv ut

Lämna en kommentar Avbryt svar

Obligatoriska fält är märkta *

E-postadressen publiceras inte

Mobilabonnemang.se
Mobilabonnemang.se
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Press & media
  • Frågor & svar
Följ oss
  • Facebook
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy