Hur gör jag för att byta mobilabonnemang?

Att byta mobilabonnemang då och då är i regel inga konstigheter. Kanske är du missnöjd med din nuvarande operatör och vill testa något annat. Eller så vill du ta del av ett mycket bättre priserbjudande någon annanstans.

Oftast går det relativt smidigt att byta abonnemang. Men det finns en del saker du måste tänka på. Framför allt avgör villkoren för ditt gamla mobilabonnemang hur enkelt det är att byta. Har du koll på detta kan du slippa betala onödiga pengar i samband med bytet.

Vårt tips är att följa dessa fem steg för att bytet ska bli så smidigt och kostnadsfritt som möjligt.

1. Kolla om du har bindningstid och uppsägningstid

Har du bindningstid på ditt gamla mobilabonnemang kan du inte byta operatör hur som helst. Då får du vänta tills bindningstiden gått ut, eller betala av perioden som kvarstår. Samma sak gäller om du har andra obetalda fakturor hos operatören, till exempel för en mobiltelefon.

Du kan se om du har bindningstid eller inte genom att logga in i appen eller på hemsidan hos din operatör.

Har du inget som binder dig till operatören är det dock fritt fram att byta. Kolla också vilken uppsägningstid du har, så du vet när ditt nya mobilabonnemang ska börja gälla.

2. Jämför mobilabonnemang för att hitta ett nytt

Förmodligen vill du byta mobilabonnemang till något som passar bättre för dig än ditt gamla. Det är ett utmärkt tillfälle att jämföra olika abonnemang. Finns det någon operatör vars surf, täckning eller priser passar dig bättre än ditt nuvarande abonnemang? Tabellen här ovanför är en bra hjälp till att hitta det bästa alternativet.

Kanske har du redan ett hum om vilken operatör du vill byta till. Men det kan ändå vara bra att kika igenom de abonnemang som finns i din prisklass och surfnivå. Kanske kan du hitta ett ännu bättre erbjudande hos en annan operatör.

3. Beställ ditt nya mobilabonnemang

Skaffa ditt nya mobilabonnemang genom att beställa det hos den nya operatören. Här får du välja om du vill behålla ditt mobilnummer eller om du vill ha ett nytt. Du bör också få välja vilket datum mobilabonnemanget ska börja gälla.

Vet du om att du har uppsägningstid är ett tips att kolla med operatören om du kan flytta numret först mot slutet av uppsägningstiden. Då slipper du betala för två abonnemang under den perioden.

Efter beställningen får du ett bekräftelse-sms från operatören. Där står det vid vilken tidpunkt bytet kommer ske och när du får ditt nya simkort.

4. Säg upp ditt gamla abonnemang om det behövs

Har du beställt ett nytt mobilnummer från den nya operatören behöver du säga upp det gamla abonnemanget själv. Har du däremot valt att behålla ditt gamla nummer avslutas abonnemanget automatiskt.

Om du har uppsägningstid på mobilabonnemanget kommer du vara betalningsskyldig fram till att uppsägningstiden är slut. 

5. Du får ditt nya simkort

Din nya operatör skickar ett simkort till dig. När du sätter in det i telefonen aktiveras ditt nya mobilabonnemang.

Kan jag behålla mitt nummer om jag byter mobilabonnemang?

Ja, det går utmärkt att behålla ditt nummer när du byter mobilabonnemang. Det är många kunder som vill ta med sig telefonnumret när de byter, och operatörerna ska enligt lag lämna ifrån sig numret om du vill det.

När du beställer ditt nya mobilabonnemang får du välja om du vill ha ett nytt mobilnummer eller behålla ditt gamla. Väljer du det senare kommer din nya operatör att kontakta din gamla operatör för att ordna med nummerflytten. Du behöver alltså inte göra något mer på egen hand.

Det finns dock vissa kriterier du måste uppfylla för att det ska gå att flytta ditt nummer.

Kriterier för att få behålla ditt nummer

  • Du har ingen bindningstid hos din gamla operatör. Har du bindningstid kvar är även numret bundet till den gamla operatören. Därmed kan du inte flytta ditt nummer förrän bindningstiden är slut eller tills du betalat en slutfaktura.
  • Du står som ägare till numret. Mobilnumret du vill flytta måste vara registrerat på dig som beställer nummerflytten.
  • Ditt gamla mobilabonnemang har inte avslutats. Ditt abonnemang måste fortfarande vara aktivt för att du ska kunna flytta numret. Annars tillfaller numret den gamla operatören. Ordna därför nummerflytten innan du säger upp ditt gamla abonnemang.

Det kan ta några dagar att flytta numret. Oftast bör det inte ta längre än 3–6 dagar. Men hos vissa operatörer kan det dröja upp till två veckor.

Skulle det nya mobilabonnemanget börja gälla innan nummerflytten är klar kan du använda ett tillfälligt nummer som du får med ditt simkort. När sedan nummerflytten är klar kan du börja använda ditt gamla nummer i stället.

Kostar det något att behålla samma telefonnummer?

Nej, det kostar ingenting att flytta sitt nummer. Operatörer får inte ta ut någon avgift för den tjänsten, utan måste låta dig flytta över numret gratis.

Det gäller även om du har bindningstid eller uppsägningstid på ditt gamla mobilabonnemang. Dock finns det andra kostnader du behöver betala om du byter mobilabonnemang under pågående bindningstid.

Kan jag byta mobilabonnemang under bindningstiden?

Nej, har du bindningstid kvar kan du inte byta mobilabonnemang. Det är dock möjligt att lösa ut din bindningstid i förtid genom att be om en slutfaktura. Det innebär att du betalar den totala kostnaden för de månader som återstår av bindningstiden, även om du inte längre vill använda abonnemanget.

När du löst ut bindningstiden kan du sedan byta till en annan operatör om du vill.

Tänk på! Bindningstid innebär att du lovat operatören att betala för abonnemanget under ett visst antal månader. Bryter du det avtalet måste du fortfarande betala för den tid ni kommit överens som.

Att lösa ut bindningstiden riskerar att bli väldigt dyrt. På sätt och vis betalar du kostnaden för två olika abonnemang för den period du löser ut.

I det fallet sparar du oftast pengar på att behålla abonnemanget och vänta ut bindningstiden. Men det finns tillfällen då det kan löna sig att byta ändå. Om du bara har lite bindningstid kvar och kan hitta ett riktigt billigt alternativ kanske du faktiskt kan spara pengar.

Lösningar om du har ett mobilabonnemang med bindningstid

  • Behåll abonnemanget tills bindningstiden är slut. Det billigaste och enklaste sättet är i regel att vänta ut bindningstiden, och behålla det gamla mobilabonnemanget så länge. När sedan bindningstiden gått ut kan du se dig om efter ett nytt abonnemang och säga upp det gamla utan problem.
  • Avsluta abonnemanget och be om en slutfaktura. Vill du verkligen byta till ett annat mobilabonnemang kan du be din gamla operatör om en slutfaktura. Då får du betala den totala summa som abonnemanget skulle ha kostat under hela bindningstiden. Du kommer alltså få betala för ditt gamla abonnemang, men inte använda det mer.
  • Överlåt abonnemanget till någon annan. Om någon annan vill ta över ditt mobilabonnemang kan du kolla om du får överlåta det till personen. Då tar den personen också över bindningstiden, och du är fri att skaffa ett nytt abonnemang.

Som du märker blir ett byte mycket krångligare om du binder dig till operatören. Därför rekommenderar vi att satsa på ett mobilabonnemang utan bindningstid. Då har du en helt annan frihet att röra dig mellan olika operatörer utan att betala dyra extrapengar.

Kan jag byta mobilabonnemang innan uppsägningstiden är slut?

Du kan byta mobilabonnemang innan uppsägningstiden löpt ut. Det innebär då att du börjar använda det nya mobilabonnemanget direkt.

Men du måste fortfarande betala för det gamla mobilabonnemanget under hela uppsägningstiden. Byter du innan uppsägningstiden är slut kommer du alltså få betala för båda abonnemangen under en kort period.

Tänk på! Uppsägningstid och bindningstid är två olika saker. Uppsägningstid är hur länge till abonnemanget gäller efter att du sagt upp det. Bindningstid är den tid som ditt avtal med operatören är bindande.

Det bästa är om du kan ordna så att det nya abonnemanget börjar gälla först när uppsägningstiden löpt ut. I så fall kan numret börja flyttas över bara några dagar innan uppsägningstidens slut. Fråga din operatör om det är möjligt att göra så.

Du kan oftast byta mobilabonnemang hos samma operatör

Är du nöjd med din operatör men vill byta surfmängd? Det brukar inte vara några problem. Särskilt om du vill ha mer surf kan du byta upp dig när du vill.

Att byta till mindre surf brukar också gå bra så länge du inte har bindningstid. Har du det behöver du dock vänta ut bindningstiden innan du kan byta till ett mindre mobilabonnemang.

Går det att byta person som står på mobilabonnemanget?

Ja, det går att byta ägare på ett mobilabonnemang hos de flesta operatörer. Då gör du en så kallad överlåtelse. Både den som äger abonnemanget och den som ska ta över det behöver fylla i och skriva under en överlåtelseblankett som finns på operatörens hemsida.

Du får bara överlåta ett mobilabonnemang till någon som är över 18 år och folkbokförd i Sverige. Operatören kommer även att göra en kreditkontroll på personens ekonomi.

Det går dock inte att överlåta mobilabonnemang hos alla operatörer. Till exempel Hallon tillåter inte det. Då behöver personen som ska ta över mobilabonnemanget teckna ett eget i stället.

Kan jag byta ett mobilabonnemang för företag till ett privat?

Ja, det går att byta ett mobilabonnemang för företag till ett privat. Då gör du en överlåtelse mellan företaget och privatpersonen.

Dock är det inte möjligt hos alla operatörer. I så fall behöver du i stället säga upp företagsabonnemanget och skaffa ett nytt privat mobilabonnemang.

Vanliga frågor om att byta mobilabonnemang

Kan man byta mobilabonnemang och behålla samma nummer?

Ja, du kan välja att behålla samma nummer när du byter mobilabonnemang, även om du byter operatör. Bytet kan ta några dagar extra, men ska inte vara några problem.

Vilken uppsägningstid har jag på mobilabonnemang?

Hos många operatörer har du ingen uppsägningstid alls. I så fall upphör abonnemanget vid nästa månadsskifte efter att du sagt upp det. En del operatörer har dock en månads uppsägningstid.

Ska jag säga upp det gamla först när jag byter mobilabonnemang?

Nej, du bör först kontakta din nya operatör och ordna så att du kan få ett nytt abonnemang hos dem. Därefter kan du säga upp ditt gamla mobilabonnemang.

Hur gör jag för att byta mobilabonnemang till kontantkort?

Beställ ett simkort för kontantkort hos den nya operatören. Sedan säger du upp ditt gamla mobilabonnemang. Därefter är det bara att sätta in det nya simkortet i mobilen och ladda med den prisplan för kontantkort du vill ha. Vill du behålla ditt nummer från kontantkortet kan du behöva ta kontakt med operatören för att ordna det.

Måste jag säga upp mobilabonnemanget själv?

Flyttar du med ditt gamla nummer brukar operatören ordna uppsägningen åt dig. Men beställer du ett mobilabonnemang med nytt nummer måste du säga upp det gamla abonnemanget själv.

Hur lång tid tar det att byta mobilabonnemang?

Bytet kan ta allt från ett par dagar upp till två veckor, beroende på vilken operatör det gäller. Du kan även komma överens med den nya operatören om att bytet ska ske på ett bestämt datum, till exempel när din uppsägningstid löper ut.

Behöver jag ett nytt simkort när jag byter mobilabonnemang?

Ja, vill du byta till en annan operatörs mobilabonnemang behöver du ett nytt simkort. Operatören skickar simkortet till dig när du beställer ditt nya mobilabonnemang.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekom-skribent evelina.grenehed@mobilabonnemang.se