Byta mobilabonnemang

Vill du byta abonnemangsform hos din nuvarande operatör kan du i de flesta fall bara gå in på Mina sidor och ändra prisplan. Ska du byta till ett mobilabonnemang hos en annan operatör tecknar du ett avtal hos en ny operatör och ber om en nummerförflyttning så sköter den nya operatören resten. Här går vi igenom vad som kan vara bra att tänka på.

Så gör du för att byta mobilabonnemang

Om din eventuella bindningstid har löpt ut och du vill byta abonnemangsform hos din nuvarande operatör kan du i de flesta fall bara logga in på Mina sidor på operatörens hemsida och ändra prisplan. Om du vill uppgradera ditt abonnemang med mer surf går det i regel bra även du har bindningstid kvar. Det bästa är att höra av sig till operatören och kolla vad som gäller.

Tänk på! Kolla alltid upp om du har bindningstid på ditt abonnemang och i så fall när den löper ut.

Vill du byta till ett mobilabonnemang hos en annan operatör finns det däremot lite mer att tänka på. Här nedanför ser du vilka steg du bör ta för att bytet ska gå så smärtfritt som möjligt.

För att byta mobilabonnemang och operatör gör du så här

  1. Jämför mobilabonnemang och hitta ett som du vill byta till.
  2. Kontakta den nya operatören och meddela att du vill bli kund från och med att ditt nuvarande abonnemang upphör.
  3. Fyll i dina personuppgifter och välj om du vill behålla ditt nummer eller om du önskar ett nytt.
  4. Skicka in din ansökan så kommer din nya operatör sköta kontakten med din nuvarande.
  5. För säkerhets skull kan du höra av dig till din nuvarande operatör och berätta om bytet.
  6. Du kommer få hem en bekräftelse och ett nytt simkort inom ett par dagar.

Kan jag behålla mitt nummer om jag byter operatör?

Ja, även om du byter abonnemang och operatör har du möjlighet att behålla ditt befintliga telefonnummer. Du anger att du vill behålla numret när du beställer ditt nya abonnemang på operatörens hemsida, och sedan ska din nya operatör ta hand om nummerflytten.

Att flytta över ett nummer från en operatör till en annan, även kallat portering, kan ta lite längre tid än om du ”bara” skulle byta operatör. Vanligtvis tar det ett par dagar, men det kan variera beroende på vilka operatörer det gäller.

Hur gör jag om jag inte vill behålla mitt nummer?

Om du ska byta mobilabonnemang och vill ha ett nytt nummer är det i princip bara att teckna ett nytt abonnemang. Ange att du vill ha ett nytt nummer i samband med din beställning.

Innan du tecknar ditt nya abonnemang kan det vara en god idé att prata med operatören om när abonnemanget ska aktiveras. Då vet du precis när du ska säga upp ditt nuvarande abonnemang och undviker således att det blir avbrott i tjänsten. Du vill ju inte plötsligt stå helt utan abonnemang.

Kan jag byta mobilabonnemang om jag har bindningstid kvar?

Nej, det är i regel inte möjligt att byta abonnemang om du har bindningstid kvar. I vissa fall kan du dock byta till en högre surfmängd hos samma operatör även om du har bindningstid kvar. Men eftersom villkoren kan variera mellan olika operatörer bör du kolla upp vad som gäller hos din.

Vill du byta till en lägre surfmängd eller till ett abonnemang hos en annan operatör måste däremot din bindningstid ha löpt ut. Du kan inte heller byta abonnemang om du har en obetald faktura.

Bryt bindningstiden och betala slutfaktura

Men om du kan tänka dig att betala för att få bryta bindningstiden och kunna byta mobilabonnemang går det givetvis bra. Du kontaktar då din operatör och ber att få en slutfaktura för de resterande månadsbetalningarna. När allt är klart och betalt kan du byta fritt mellan både abonnemang och operatörer.

Måste jag byta simkort när jag byter mobilabonnemang?

Om du byter till ett mobilabonnemang hos en annan operatör kommer du behöva byta simkort. Efter att du har beställt abonnemanget kommer din nya operatör skicka ett simkort hem till dig som du placerar i din mobil. Alla operatörer skickar ut så kallade trippel- eller multi-sim med alla tre simkortsstorlekar: mini, micro och nano. Du behöver med andra ord aldrig oroa dig för att få ett som inte passar din enhet.

Vad innebär uppsägningstid?

Om du vill säga upp ditt abonnemang är det inte bara en eventuell bindningstid du behöver förhålla dig till. De flesta mobilabonnemang har även en uppsägningstid som vanligtvis ligger på en månad. Ett abonnemang utan bindningstid kan fortfarande ha uppsägningstid.

Uppsägningstid innebär helt enkelt att du är betalningsskyldig i ytterligare en månad efter uppsägningen. Men även om mobilabonnemanget inte har någon uppsägningstid kan det ändå vara så att operatören avslutar avtalet först vid kommande månadsskifte. Hör vad som gäller hos din operatör för säkerhets skull.

Hitta ett bättre och billigare mobilabonnemang
Välj surf
0 GB
0,50 GB 200 GB