Så nöjda kunder har mobiloperatörerna

Publicerad: 2018-10-19

Halebop har nöjdast privatkunder och Telia har nöjdast företagskunder, detta visar årets studie från SKI gällande hur nöjda kunderna är med sin mobiloperatör. Överlag presterar operatörerna bra och kundnöjdheten har aldrig varit så hög.

I flera år har Svenskt Kvalitetsindex genomfört en studie gällande hur nöjda kunderna är med sina mobiloperatörer. Årets siffror visar att Telia har nöjdast privatkunder medan deras lågprisvarumärke Halebop har nöjdast privatkunder.

SKI har mätt kundnöjdheten på en skala mellan 0-100. På denna skala får Halebop 79,1 av sina privatkunder, motsvarande siffra för Telia på företagssidan är 69,2.

Kundnöjdheten är högre än någonsin

I branschen i stort är kundnöjdheten bland privatkunder 69,7 på en 100-gradig skala. Kundnöjdheten har aldrig tidigare varit högre än så och även på företagssidan är man positivt inställd till sin operatör. Kundnöjdheten uppgår till 67,8 hos företagskunderna, vilket innebär att fler och fler blivit nöjda varje år sedan 2015.

Högst siffra någonsin för företagskunder är 69 och det mättes upp 2014.

Tele2, Vimla och Halebop ökar mest

Operatörerna som ökar allra mest är Vimla och Halebop bland privatkunderna och Tele2 bland företagskunderna.

Att just Vimla och Halebop ökar så pass kraftigt tyder på att de mer nischade varumärkena sticker ut.

Några som inte lyckats så bra vare sig bland privatkunder eller företagskunder är Tre och Telenor. Båda operatörerna får siffror som är lägre en genomsnittet.

Tre får exempelvis siffran 58,9 av privatkunderna. En siffra under 60 i kundnöjdhet ska enligt SKI indikera svårigheter att behålla sina kunder. Idag är det även lätt att byta operatör så det räcker med ett felsteg från operatörens sida för att förlora en kund.

Lojalast kunder har Vimla

Svenskt kvalitetsindex har även undersökt vilken operatör som har lojalast kunder. Där rankas Vimla allra högst, följt av Halebop och Hallon.

- Vårt mål sedan starten har varit att bygga en smidig digital upplevelse och en personlig relation till våra användare. Att vi nu har Sveriges mest lojala kunder enligt mätningen från SKI ser vi verkligen som ett kvitto på att vi gör många saker rätt, vilket är väldigt kul att se, säger operatörens affärsansvarige, Johan Littorin.

Så ser den privata kundnöjdheten ut hos landets största operatörer

  1. Halebop – 79,1
  2. Vimla – 78,1
  3. Hallon – 77
  4. Comviq – 73,4
  5. Tele2 – 70,8
  6. Telia – 70,6
  7. Telenor – 68,3
  8. Tre – 59,8

Filip Svensson

Skribent

filip.svensson@mobilabonnemang.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka