Hand håller upp svävande symbol med texten ai i mitten.Nu planerar Telness att växla upp och göra operatörsupplevelsen AI-baserad. Foto: phongsak saphakdy/Shutterstock.com

Telekombranschen

2024 ökade Telness både omsättning och kundbas, och utöver den positiva tillväxten satsar de nu på att bli Sveriges första AI-drivna operatör. Det rapporterar Techtidningen, som också har pratat med företagets vd Vahdat Zehtab.

Förra året gjorde den företagsfokuserade operatören Telness en vinst på 1,1 miljoner kronor, vilket var välkomna siffror efter förlusten på 3,6 miljoner året dessförinnan. Omsättningen ökade och landade på 35,7 miljoner kronor, och kundbasen steg dessutom med 10 procent.

Tips! Läs om och jämför Telness mobilabonnemang för att hitta det bästa för dig och ditt företag!

Telness vd Vahdat Zehtab säger till Techtidningen att detta inte är en tillfällighet, utan ett resultat av ett långsiktigt och genomgripande arbete – ett arbete som omfattar ett mer renodlat erbjudande, förbättrade processer och större fokus på rätt kundsegment.

Vill bli Sveriges första AI-drivna operatör

Ett annat mål för Telness är att bli Sveriges första AI-drivna operatör. De erbjuder redan idag en kundupplevelse som till stor del  är automatiserad, men planen är nu att växla upp och göra upplevelsen AI-baserad.

Vahdat Zehtab menar att detta är ett skifte i hur deras tjänster byggs, levereras och upplevs. I takt med AI-verktygens framfart är det avgörande att AI integreras både i kundupplevelsen och i företagets sätt att arbeta.

Byggt för att vara helt digitalt

Enligt Vahdat Zehtab är Telness ett helt digitalt och automatiserat företag i grunden, där syftet är att erbjuda en så friktionsfri kundresa som möjligt – från onboarding till support och administration. Nya kunder kan till exempel komma igång på bara ett par minuter och sedan hantera sin tjänst och göra ändringar direkt i portalen.

För Telness del innebär det att man kan lägga mer tid på värdeskapande dialoger med kunderna och att bygga på det interna arbetet, säger Vahdat Zehtab.

AI gör det möjligt att ligga steget före

Att bli ett AI-drivet företag ser Telness som en förutsättning snarare än en fördel när det gäller framtida affärer. Vahdat Zehtab menar att de med hjälp av AI kommer kunna ligga steget före, förstå vad kunderna efterfrågar i tid och uppfylla deras behov snabbare.