Telias kunder kan nu enkelt aktivera en rad olika säkerhetsfunktioner via Mitt Telia. Foto: CGN089/Shutterstock.com
För att möta den ökande vågen av telefonbedrägerier lanserar Telia nu en rad nya digitala verktyg som ska skydda kunderna. Det utökade skyddet riktar sig särskilt mot äldre och andra utsatta grupper och ska göra det ännu enklare att dölja sitt nummer, spärra oönskade samtal och kontakter.
Telia stoppar redan tiotals miljoner bedrägerisamtal varje år, men det är bevisligen fortfarande ett stort samhällsproblem: enligt Polisens nationella lägesbild för juni 2025 utsattes över 31 000 personer för telefonbedrägeri förra året.
För att göra det ännu svårare för bedragare att komma åt personliga uppgifter har Telia genom sin egen tekniska expertis i kombination med polisens brottsförebyggande erfarenhet och kunskap nu tagit fram nya skyddsverktyg som riktar sig särskilt till äldre och andra utsatta grupper.
Funktionerna finns i Mitt Telia
“Verktygen” är en rad nya funktioner som kunderna hittar i Mitt Telia, där man smidigt bland annat kan aktivera hemligt nummer mot nummerupplysningstjänster (utan att numret döljs vid samtal till släkt och vänner), ställa in spärr mot oönskade kostnader och kontakter.
Dessutom blir det enklare för anhöriga att aktivera utökat bedrägeriskydd för närstående som behöver särskilt stöd.
Vill underlätta för kunderna och göra det svårare för bedragare
Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning, säger i ett pressmeddelande att deras mål är att helt enkelt göra det svårare för bedragare som har siktet särskilt inställt på äldre och andra utsatta grupper.
Att göra det enklare för anhöriga att hantera säkerhetsfunktioner via närståendes Mitt Telia menar hon kan minska risken för bedrägerier och oväntade, oönskade kostnader.
Företagare får utökat skydd för sms-bedrägerier
Det är inte bara privatkunderna som får utökat bedrägeriskydd, utan Telia har även lanserat förstärkt skydd mot sms-bedrägerier för företagskunderna.
Tillsammans med de andra mobiloperatörerna på marknaden har Telia sedan ett par år tillbaka vidtagit åtgärder för att motverka bedrägerier som använder det som kallas Sender ID – det vill säga namnet eller kortnumret som anges som avsändare i ett meddelande. Lanseringen av tjänsten SMS Sender ID Protection har inneburit en markant begränsning av möjligheten till obehörig användning av nummer och varumärken.
Lotta Mauritzson vid Polisens Nationella bedrägericentrum konstaterar i ett referensuttalande att tjänsten har en betydande effekt på den här typen av bedrägerier, och att det olagliga användandet av företagsnamnet ofta upphör helt.



