Kvinna pratar i en mobiltelefonSKI har gjort en undersökning som visar att Halebop även i år har nöjdast mobilkunder. Foto: fizkes/Shutterstock.com

Rapporter

Halebop är återigen i topp när Svenskt Kvalitetsindex har mätt hur nöjda privatkunderna är med landets mobiloperatörer. Hela mobilbranschen har fått ett stort lyft det senaste året. På företagssidan är det Telia som kammar hem förstaplatsen framför konkurrenten Tele2.

Varje år sedan 1996 har Svenskt Kvalitetsindex mätt hur nöjda mobiloperatörernas privatkunder är. Precis som förra året är det Halebop som ligger i topp. Enligt SKI:s sätt att räkna får Halebop 76,6 poäng vilket är att jämföra med snittet på 70,8. Tvåa på listan bakom Halebop är Hallon med 75,8.

Det verkar som att kunderna värdesätter operatörernas priser eftersom både Halebop och Hallon är två lågprisoperatörer.

Hela mobilbranschen har fått ett lyft

Det är många mobiloperatörer som har fått bättre poäng i år än tidigare år. Branschen har överlag fått ett rejält lyft. Enligt SKI:s vd, Johan Parmler, är det ingen slump. För att få fina omdömen från sina kunder krävs ett systematiskt kundvårdsarbete.

Parmler kan se att hela mobilbranschen har fått ett helt annat kundperspektiv på senare tid, vilket har bidragit till utvecklingen.

Telia har nöjdast företagsskunder

Halebop är den operatören med nöjdast privatkunder, men på företagssidan är det Telia som är i topp. Kundnöjdheten är dock en bra bit lägre bland företagskunderna än privatkunderna.

Telia samlar ihop 70,3 poäng vilket innebär att man utökar avståndet till tvåan Tele2 på 68,8 poäng, jämfört med förra året. Genomsnittspoängen i branschen ligger på 68,7.

Vanligare att samla flera tjänster hos en leverantör

I undersökningen ser SKI även en trend i att allt fler väljer att samla flera tjänster hos en och samma operatör. I stället för att ha tv, bredband och mobiltelefoni hos olika operatörer vill man hitta en helhetslösning. Undersökningen visar även att det oftast är personer med helhetsleverantörer som är mest nöjda.

SKI:s undersökning bygger på totalt 1 900 intervjuer.