Busskur med tres logga och reklam för abonnemang.Enligt PTS nya rapport om telekommarknaden 2021 var Tre den snabbast växande operatören förra året. Foto: Pressbild/Tre Sverige

Rapporter

Förra veckan publicerade Post- och telestyrelsen sin rapport ”Svensk telekommarknad 2021”, som bland annat visar att Tre, rent kundmässigt, var den snabbast växande operatören förra året. Jämfört med konkurrenterna växte Tre mer än dubbelt så mycket och antalet nya mobilabonnemang landade på 135 000. Tres marknadsandelar på privatsidan ligger nu på 19,1 procent.

Kundmässigt var Tre telekommarknadens snabbast växande operatör förra året, enligt en ny rapport från Post- och telestyrelsen (PTS). Totalt tecknades 135 000 nya mobilabonnemang hos Tre, vilket är ungefär dubbelt så många som hos konkurrenterna. Tre har nu 19,1 procent av privatmarknaden.

Minskande intäkter trots fler abonnemang och mer surf

Enligt PTS rapport så ökade både antalet abonnemang, samtalsminuter och surfmängderna förra året, men trots detta så har man sett en nedåtgående trend gällande operatörernas intäkter från mobilabonnemang. Tre menar att detta kan vara ett tecken på att konsumenterna i allt större utsträckning gör smartare val.

Dock ökade Tres intäkter från mobilabonnemang med 2,5 procent under 2021, medan branschen som helhet gjorde ett tapp på 1 procent.

Familjeabonnemangen har bidragit till tillväxten

För nästan tre år sedan lanserade Tre familjeabonnemang, där kunderna kan lägga till vem de vill till sitt mobilabonnemang för 99 kronor i månaden. Den här satsningen menar Tre har varit en bidragande faktor för den tydliga tillväxten.

Tre har jämfört sina egna priser med priserna hos Telia, Telenor och Tele2, och det visar sig att Tres familjeabonnemang är drygt 30 procent billigare än hos den billigaste konkurrenten. Jämförelsen avser mobilabonnemang med fri surf och tre extraanvändare.

Har ökat marknadsandelarna både på privat- och företagssidan

Under 2021 växte Tre inte bara på privatmarknaden utan även på företagsmarknaden. Dotterbolaget Hallon hade också ett bra år förra året och ökade marknadsandelarna på lågprismarknaden.