Den svenska mobiloperatören Fello grundades 2014. De är en av få i branschen som växer. Bara under förra året mer än fördubblade bolaget sin omsättning.
Det är syskonparet Lisa och John Axelberg som står bakom Fello. Idén bakom bolaget uppstod efter att de båda känt sig lurade av en annan mobiloperatör.
Allt fler användare lockas till Fello
Kunderna som kommer till mobiloperatören Fello blir fler och fler. Trots att man struntat i metoder som telefonförsäljning eller gatuförsäljning.
Istället använder man sig av ett rekommendationssystem för att locka till sig nya kunder. Ju fler kunder man har, desto fler rekommendationer vilket i sin tur leder till fler nya kunder.
– Det är inte många andra i branschen som växer, så det är vi väldigt glada för. För två år sedan omsatte vi bara 2 miljoner, säger grundaren John Axelberg till Breakit.
Idag omsätter man betydligt mer än 2 miljoner. Bara under 2017 ökade bolagets omsättning från 9 miljoner till 23 miljoner kronor.
Många har investerat i bolaget
Framgångarna för Fello har fått fler investerare att vända sig åt deras håll. Både Let´s deal-grundarna Alexander Hars och Lars Karlsson, samt den norska IT-profilen Henrik Lie-Nielsen har köpt in sig i bolaget.
Lie-Nielsen ansåg att Fello var ett bra team med bra tillväxt och utveckling. Sedan tidigare hade hans kollega Johan Sköld även investerat i företaget, vilket var det som föll avgörandet.
Fello kan behöva fylla på med nytt kapital
Inom en snar framtid kan Fello behöva fylla på med ytterligare kapital. Speciellt med tanke på att fler har kommit in och köpt aktier i bolaget.
– Vi klarar oss ganska bra med det vi har men det kan finnas anledning att elda på det som finns mer. För att tjäna bra med pengar krävs det att vi tar oss till nästa nivå, säger John Axelberg.
Är beroende av Telia för att överleva
Fello är helt beroende av Telia för att kunna hålla igång sin verksamhet. Då man inte har något eget elnät hyr man i dagsläget in sig hos operatören.
I Sverige finns det bara fyra bolag med egna mobilnät. Det är Tele2, Telia, Telenor och Tre.
John Axelberg anser dock att man har en bra dialog med sin konkurrent och arbetar tillsammans.