SKI har precis publicerat sin årliga rapport om kundnöjdheten på mobilmarknaden, och betygen har ökat för tredje året i rad. Foto: SFIO CRACHO/Shutterstock.com
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har precis släppt sin rapport om kundnöjdheten på mobilmarknaden som visar att både privat- och företagskunder överlag blir allt nöjdare med sin mobiloperatör. Precis som tidigare är det mindre operatörer som utmärker sig på privatsidan, men nytt för i år är att de även hamnar i topp bland företagskunderna.
För tredje året i rad ökar kundnöjdheten på svensk mobilmarknad, både bland konsumenter och företag. Det visar årets SKI Mobil-rapport som publicerades i dag. Förra årets rapport visade att frågor gällande service och support var bland de tyngst vägande för kundernas bedömning, men i år har även faktorer som produktegenskaper och prisvärdhet spelat en stor roll för helhetsbetyget.
Tidigare har just service och support varit lite av ett problemområde, men på den punkten har branschen tagit ett stort kliv i rätt riktning, enligt SKI:s vd Johan Parmler. Det gäller framför allt på företagssidan. Man ser även att betygen gällande prisvärdhet har ökat, vilket i sin tur har haft en större positiv effekt på kundnöjdheten än tidigare.
Fighter brands behåller förstaplaceringarna
Mindre och lite mer nischade operatörer, “fighter brands”, får fortsatt högst betyg, framför allt av privatkunderna. Det som skiljer årets rapport från tidigare rapporter är att även företagskunderna ger de mindre aktörerna (i kategorin Övriga) högst betyg.
Vimla, Hallon och Halebop har nöjdast privatkunder
Ser man till resultatet för enskilda operatörer är det fjolårets “vinnare” som ligger i topp även i år. Bland privatkunderna har Vimla högst kundnöjdhet, följt av Hallon på andra plats och Halebop på tredje.
På företagssidan är det “Övriga”, det vill säga mindre operatörer, som ligger i toppen med Tele2 och Telenor på en delad andraplats. SKI påpekar dock att kundnöjdheten skiljer sig ytterst lite mellan samtliga operatörer just i företagssegmentet.
De större operatörerna ökar mest
Mindre operatörer må få högst betyg, men rapporten visar att det är de större som ökar mest. Enligt Johan Parmler är trenden tydligast på privatsidan där Tele2 och Telenor står för de största uppgångarna.
SKI har sett att kunder till större operatörer uppskattar att man kan samla sina olika tjänster hos en och samma operatör, vilket har pushat upp betyget. Så har inte alltid varit fallet, men man har sett liknande mönster inom andra branscher under de senaste åren.
– I tider av osäkerhet och kris söker vi oss till det som är tryggt, känt och säkert. Här har de stora etablerade varumärkena en viss fördel, konstaterar Parmler i rapporten.