Närbild på person som skriver på papper, och annan person som sträcker sig fram.Alla parter har nu signerat den nya branschöverenskommelsen som Telekområdgivarna har tagit fram tillsammans med de svenska nätägarna. Foto: Worawee Meepian/Shutterstock.com

Samarbeten

Handlingsplanen för att verka för etiska försäljningsmetoder inom telekombranschen har utvecklats efter att Telekområdgivarna tog över rodret 2023. Resultatet av arbetet är en frivillig branschöverenskommelse som nu ersätter den tidigare planen. Det skriver Telekområdgivarna i ett pressmeddelande.

2015 tog PTS (Post- och telestyrelsen) tillsammans med Telekområdgivarna och nätägarna, Telia, Tele2, Telenor och Tre fram en särskild handlingsplan då man märkte en markant ökning av antalet klagomål om oetisk försäljning. Framför allt hos dessa operatörer. Handlingsplanen har bland annat inneburit att nätägarna ska uppmana de operatörer som använder deras nät att följa Telekområdgivarnas uppföranderegler.

Tips! Läs Telekområdgivarnas uppföranderegler för att få koll på vad som gäller för avtal om telefoni-, bredbands- och tv-abonnemang.

Planen har även inneburit diskussioner om frågor gällande oetisk försäljning där PTS, Konsumentverket, nätägarna och Telekområdgivarna har deltagit. Arbetet har gett goda resultat och fått bort flera oseriösa mobiloperatörer från marknaden.Telekområdgivarna tog över ordförandeskapet i slutet av 2023 och initierade då tillsammans med nätägarna en utveckling av planen, vilket har utmynnat i en frivillig branschöverenskommelse som nu har signerats av alla parter.

Fokuserar mer på förebyggande arbete

I stort kan man säga att den nya överenskommelsen har större fokus på att förebygga problem än att ta fram åtgärder för att hantera problem efter att de uppstått.

Nätägarna ska till exempel se till att mobiloperatörerna går en utbildning i konsumenträtt (utvecklad av Fredrik Pettersson som är jurist hos Telekområdgivarna), och även föra en regelbunden dialog med Telekområdgivarna om vilka operatörer som hyr in sig i deras nät.

Viktigt steg mot visionen om telekommarknaden som Sveriges bästa konsumentmarknad

Susanna Fromhold, vice vd på Telekområdgivarna, säger att deras vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad och att en sådan här gemensam och frivillig överenskommelse är ett viktigt steg på vägen. 

– Detta är den första Branschöverenskommelse som initierats av Telekområdgivarna, men förhoppningsvis inte den sista, tillägger hon i pressmeddelandet.