Telias vd Johan Dennelind. Foto: Pressbild/Telia

Företagsaffärer

Affären där Telia köper TV4 och C More har varit aktuell sedan sommaren. Telias vd Johan Dennelind förvånas över den kritik som kommer från politiskt håll, berättar han en i en intervju med Svenska Dagbladet.

I början av sommaren meddelade Telia om köpet aa TV4 och C More av Bonnier. Affären omfattar 9,2 miljarder svenska kronor. Efter affären offentliggjordes har flera politiker uttryckt förvåning över Telias agerande – något som Telias vd Johan Dennelind i sin tur är förvånad över.

– Jag har pratat med många ägare, inklusive staten och redogjort för vår strategi. Ingen kan vara förvånad över att vi gör affären, säger Dennelind nu till SvD.

Näringsminister Mikael Damberg är kritisk till köpet

Näringsminister Mikael Damberg (S) är inte nöjd med vad uppköpet kan komma att innebära, då det innebär att staten (som ägare av Telia) får inflytande över både SVT och TV4. Att ha formell kontroll över de två största nyhetskällorna i svensk tv kan bli problematiskt, menar han.

Även statsminister Stefan Löfven instämmer, och har efter att affären offentliggjorts påpekat att regeringen fortfarande har auktoritet att förhindra den.

Kontroversiell affär i sitt slutskede

Oavsett vilka åsikter som finns kring affären är Dennelind fast besluten att genomföra den. Han är övertygad om att de investerade pengarna kommer att betalas tillbaka mångfalt.

I nuläget producerar inte Telia något eget innehåll, vilket i slutändan blir en hög omkostnad. I och med uppköpet av TV4 kommer Telia att antingen kunna byta till sig innehåll, eller sälja det egna.

En viss osäkerhet finns dock även hos Dennelind.

– Den som påstår att den vet exakt hur den här branschen kommer att se ut om fem år måste ha en väldigt bra kristallkula, påpekar han för SvD.

Telia gör flera investeringar

Uppköpet av TV4 är inte den enda investeringen som Telia har gett sig in på. Det är mycket som är på gång.

Strax innan köpte de upp två stora operatörer i Norge, för att förbättra etableringen på grannlandets marknad. Telia har även försiktigt nosat på den finska marknaden, där de arbetar med Kivra för att skapa en e-tjänst för fakturor och myndighetspost.