Foto: Kivras vd Stefan Krook. Foto: Pressbild/Kivra
SamarbetenTelia och Kivra går samman och bildar ett nytt samriskbolag i Finland. Det nya bolaget ska fungera likt Kivra och tillhandahålla digitala brevlådor. Bolaget är planerat att lanseras i slutet på nästa år.
För en dryg vecka sedan presenterade Kivra och Telia sin nya satsning. De ska tillsammans bilda ett bolag i Finland, Kivra Oy, som ska tillhandahålla ungefär samma tjänster som Kivra gör i Sverige, det vill säga digitala brevlådor.
Idag används den digitala brevlådetjänsten av cirka 2,4 miljoner svenskar. Alltifrån myndighetspost till räkningar från operatörer och elbolag får användarna ta emot digitalt.
– Det finska bolaget ska byggas på Kivras teknik och tecknar därför ett licensavtal med Kivra om immateriella rättigheter. Telia blir även bolagets första kund när tjänsten lanseras i slutet av 2019, säger Kivras vd Stefan Krook, som även blir vd för Kivra Oy, till Di Digital.
Telias hållbarhetsfokus lockade Kivra
Kivra är mycket nöjda med val av partner. Framförallt med tanke på att Telia nu har ett hållbarhetsfokus som tilltalat Kivra.
– Hållbarhet är viktigt för Telia och Kivra har byggt en tjänst som räddar 2000 träd i månaden nu. Ökad hållbarhet och ökad kundnytta. Bra kombination, säger Telias vd Johan Dennelind.
Till en början investerar de båda bolagen 20 miljoner kronor i finska Kivra Oy. Kivra går in med 70 procent och Telia 30. Med tiden hoppas man på fler investerare. Kivra välkomnar även Telias konkurrenter.
Konkurrensen på marknaden för digitala brevlådor blir allt tuffare
Att Kivra just nu valde att presentera sina framtidsplaner kom mycket lägligt. Framförallt med tanke på att den digitala brevlådemarknaden fått allt tuffare konkurrens på senare år.
Idag är bland annat Digimail och E-boks två konkurrenter och snart kan även PostNord vara det. Bolaget, som är den största distributören av paket och brev i Norden, lämnade i förra veckan in en ansökan till Skatteverket om att få bli en digital brevlåda. Till hösten har man även planerat att lansera en ny app.