Telekomjätten Telenor överger huvudkontoret i centrala Stockholm för att flytta till Solna. Affärerna går framåt med stormsteg för företaget, där nu både byggföretag och hundar utgör del av kundkretsen.
Telenor har i ett pressmeddelande berättat om en snarliggande flytt från Slussen till Solna. Företaget hoppas på ett mer flexibelt arbetssätt med anställda mer benägna till samarbete.
Telenor flyttar huvudkontoret
Det nya huvudkontoret ska flyttas till förorten Solna. Tidigare har huvudkontoret funnits centralt i huvudstaden.
– En modern organisation kräver en modern arbetsplats, säger företagets vd Patrik Hofbauer.
Kontoret vid Slussen byts dock nu ut mot affärsområdet Råsunda No1. Lokalerna är nybyggda och skapta för Telenors syften, något som de tror kommer att öka flexibiliteten och sammanhållningen på företaget.
Flytten omfattar cirka 900 av företagets 1700 anställda.
Lokalerna ska vara aktivitetsbaserade
Hofbauer presenterar flytten som en lovande möjlighet. Förutom att förbättra samarbetsförmågan ska den nya byggnaden erbjuda solceller, hög miljömässig standard samt ett flertal terrasser för de anställda.
– Våra nya lokaler erbjuder många olika miljöer som underlättar såväl samarbete som eget högkoncentrerat arbete. Vi är alla olika och ett aktivitetsbaserat arbetssätt gör att alla kan jobba där de mår och presterar som bäst, säger han.
Att lokaler är aktivitetsanpassade innebär att de inte följer ritningen för det stereotypiska kontorslandskapet. Istället finns öppna ytor med olika funktioner, där medarbetare själv väljer var och hur de vill arbeta. På så sätt kan arbetsplatsen optimeras utifrån varje uppgift och anställd.
Fullt upp för Telenor
Förutom flytten av företagets huvudkontor är det mycket som händer affärsmässigt.
I mars i år lanserade Telenor hund- och katthalsband med tillhörande abonnemang. Genom dem kunde ägare se precis var husdjuren befann sig. På bara fem månader har halsbandet sålt slut.
Något annat som pågår är ett omfattande samarbete med byggföretaget Skanska. Företagen har ett avtal avseende den interna kommunikationen, ett avtal som omfattar 10 000 abonnenter samt några andra digitala lösningar.