Foto: Pressbild / Patrik Lindén

Utmärkelser

I mitten av februari avgjordes operatörernas kamp om titeln Årets operatör. Vinnaren var Vimla och de vann en jordskredsseger. Företaget hyllar sin nära kontakt till sina kunder som anledning till den stora framgången.

Vimla är favorit hos svenska folket

Vimla har varit en konkurrent att räkna med sedan starten 2014. De har ivrigt klättrat i kundernas omdömen. Det slutgiltiga beviset för framgången kom i och med prisutdelningen på Telekomgalan där operatören vann priset Årets operatör med hela 61 poäng, jämfört med andrapristagaren Halebop som fick 31. 

– Utmärkelsen och det höga resultatet är helt klart ett kvitto på att Vimlas erbjudande, tjänster och arbetssätt uppskattas, skriver affärsansvarige Johan Littorin i ett pressmeddelande.

Ambassadörer och kritiker avgör betyget tillsammans

Titeln Årets operatör delas ut av Telekomnyheterna, som är ett digitalt affärsnyhetsbrev inom teleindustrin. De arrangerar varje år Telekomgalan, där branschnyheter uppmärksammas och diskuteras. I år den 13:e februari fyllde galan sju år, och hölls på Grand Hotel i Stockholm.

Vem som utses Årets operatör bestäms av deltagarna i NPS-undersökning. NPS står för Net Promoter Score och undersökningen låter deltagare betygsätta företags trovärdighet. Beroende på betyget som ges klassas kunden som ambassadör, passiv eller kritiker. Det slutgiltiga omdömet räknas ut genom att se hur proportionerna ser ut mellan kritiker och ambassadörer. Målet är självklart är att de sistnämnda ska vara i klar majoritet.

I NPS-undersökningen, som genomfördes av Nordic Bench, deltog 3400 individer. Nordic Bench är ett opartiskt analysinstitut som funnits etablerat på marknaden sedan 2004.

Nyckeln till framgång – förståelse för kunden

När vinnarna intervjuades beskrev Johan Littorin framgångsreceptet. Samtliga anställda på företaget spenderar någon gång under veckan tid på support-avdelningen. Uppdraget är lika viktigt för chefen som det är för den i botten av företagshierarkin. Det ger de anställda en unik möjlighet att bättre förstå och känna sina kunder.

– Jag tror absolut att vårt arbetssätt och vår nära kontakt med användarna är den främsta anledningen till att vi får så bra betyg, berättar han.