Tre var först i Sverige med e-sim. Nu går det att beställa och aktivera e-sim direkt via Mitt3. Foto: stockfour/Shutterstock.com
Tre fortsätter att ligga i framkant när det gäller e-sim. Nu är det möjligt att både beställa och aktivera sitt e-sim direkt via Mitt3. Sedan tidigare var kunden tvungen att antingen besöka operatörsbutiken eller vänta på att få QR-koden med posten för att sedan aktivera e-simmet.
Allt fler operatörer börjar erbjuda e-sim. I första hand för iPhones, surfplattor och diverse smartklockor. Tre var den operatör som var först att erbjuda e-sim till Apple Watch och har sedan dess legat i framkant genom att även vara först med tjänsten till surfplattor och iPhones.
För att fortsätta utvecklingen framåt gör Tre det möjligt att både beställa och aktivera e-simmet direkt över nätet.
Tre vill skapa ett helt digitalt flöde
Syftet med att låta kunderna aktivera sitt e-sim över nätet är att skapa ett helt digitalt flöde. E-simmet kommer att både beställas och aktiveras via Mitt3.
Tres chef för konsumentaffären, Rune Pedersen, säger att många av operatörens kunder nämner just e-sim som en fördel i olika kundnöjdhetsmätningar. Genom att göra övergången till e-sim enklare hoppas man att kunderna ska vara fortsatt nöjda.
Tidigare har den som velat ha e-sim hos Tre varit tvungen att vänta på att få en QR-kod med posten eller gå till en operatörsbutik.
Tar ett par minuter att komma igång
För den som vill skaffa e-sim hos Tre tar det numera bara ett par minuter. Kunden beställer och aktiverar e-simmet genom att logga in på sitt Mitt3 och följa de angivna instruktionerna. Nästa steg i Tres arbete med e-sim är att göra tekniken tillgänglig på fler produkter.
E-sim har många fördelar. Dels är det möjligt att samla flera mobilabonnemang i en och samma telefon, dels frigörs utrymme i hårdvaran som kan användas till att utveckla produkterna.