Foto: Norazaminayob / Shutterstock
FöretagsaffärerTelia avslutade i slutet av förra månaden ett långt samarbete med Spotify. Efter nya uppskattningar tycks det dock ha varit ett förhastat beslut ur ett ekonomiskt perspektiv.
Spotify har erbjudit strömningstjänster i många år, och har växt till att bli ett ikoniskt företag. I början av veckan gjorde de börsdebut i New York. Värdet per aktie sjönk visserligen någon under dagen, men var fortfarande högt. När börsen stängde vid 16:00, lokal tid, var Spotify värt mer än både Ericsson och H&M.
Telia dumpar Spotify
Efter ett nio år långt samarbete går företagen nu skilda vägar skriver Dagens Industri. Telia har stegvis, under en längre period, sålt av sina andelar i Spotify. Den sista portionen såldes strax innan påsk.
Telia ägde 1,4 procent av företaget. Dessa köpte företaget 2015 för ungefär 950 miljoner kronor. När de nu har sålts kan vinsten säkerställas. Telia sålde dem för sammanlagt 2,3 miljarder kronor. Därmed gjorde de en vinst på ungefär 150 procent.
Uppbrottet kan ha varit förhastat
Spotifys värdering visade dock att Telias kalla fötter var missvisande. I New York visade börsnoteringen igår att Spotify är värt mer än tidigare uppskattat. Den tidigare uppskattningen var dessutom inte sparsam.
I december 2017 värderades Spotify till 170 miljarder kronor. Idag är de värda 220 miljarder. Den drastiska ökningen gör att Telias andel hade genererat betydligt större vinst idag. Exakt hur mycket vinst som de gick miste om går ej att säga exakt. Gissningar ligger dock på över en halv miljard.
Telia satsar hellre på serier än soundtracks
2009 inleddes samarbetet mellan Telia och Spotify, som länge har varit symbiost. Samarbetet innebar att Telia-kunder fick tillgång till Spotify Premium (det vill säga betaltjänsten) kostnadsfritt.
Under sommaren 2015 tog företagen ännu ett steg närmre varandra. Telia köpte aktier i Spotify, och har sedan dess ägt 1,4 procent av strömningsföretaget.
Telias prioriteringar tycks ha skiftat på senare år. Idag kostar tilläggstjänster såsom Lyssna, vilken ger bättre tillgång till musikströmning, en extra månadsavgift. Samtidigt har de genom en satsning förbättrat sin tjänst Telia Play. Den är nu tillgänglig för samtliga kunder oavsett om de har abonnemang för tv eller mobil.
Foto: norazaminayob / Shutterstock.com