Vimlas kunder kritiserar operatörens nya plattform. Foto: Patrik Lindén/Vimla
ArtiklarEn ny plattform introducerades hos Vimla i somras. Vimlas kunder är dock inte helt nöjda med den nya plattformen och vittnar om en rad problem. Vimla är medvetna om problemen och arbetar på en lösning.
Förra sommaren introducerades en ny plattform hos mobiloperatören Vimla. Den nya plattformen skulle erbjuda många nya tjänster. Bland annat skulle kunderna med hjälp av appen Vimla Filter kunna bestämma vem som får ringa en och om någon annan ringer omvandlas samtalet till en pushnotis. Dessutom skulle det vara möjligt att se namnet på den som ringer tack vare Vimlas samarbete med Hitta.se.
Tjänsten har dock inte fungerat som den ska och många kunder som använder plattformen har kritiserat den och sagt att flera funktioner inte fungerar, detta skriver sajten Mobil.se.
Kunderna har haft omfattande problem
Redan när tjänsten lanserades sade Vimla att den inte skulle fungera utomlands. Problemen har dock varit mer omfattande än så och kunderna har bland annat haft problem med att telefonen tappar kontakt med nätet, att det inte går att skicka mms, att vissa nummer inte går att ringa och att det inte går att vidarekoppla samtal från mobilen.
Många kunder är kritiska till att man får betala fullt pris för något som är ett experiment.
[Ads1]
Vimla arbetar med att lösa problemen
Mobil.se har varit i kontakt med Vimla som inte vill svara på kritiken. Johan Littorin, affärsområdesansvarig på Vimla, skriver i ett inlägg på operatörens egna forum att plattformen framförallt har två problem man arbetar med att lösa. Det gäller inställningar för mms och internet som i dagsläget inte aktiveras automatiskt och att det ska vara möjligt att använda sin telefon även i utlandet.
I dagsläget är det frivilligt för kunderna om de vill gå över till den nya plattformen eller inte men till slutet av året ska alla användare flyttas över.