Gul fotbollMånga delade bilder och videoklipp från den allsvenska guldstriden. Foto: Stefan Holm/Shutterstock.com

Rapporter

Inför den sista omgången i allsvenskan hade tre lag chans på guld. Många supportrar valde att dela med sig av stämningen via sina mobiltelefoner. Ställningen i matcherna påverkade supportrarnas benägenhet att publicera bilder och videor. Det visar en sammanställning från Telenor.

Förra lördagen avgjordes en högdramatisk allsvensk guldstrid. På tre arenor runt om i landet fanns det chans till guldfirande. Bäst möjligheter hade Djurgården som inför den avslutande omgången bara behövde ett oavgjort resultat för att säkra klubbens första guld på 14 år. I händelse av Djurgårdsförlust hade även Malmö och Hammarby chans på guldet.

Tusentals supportrar hade samlats på de olika arenorna och många valde att föreviga ögonblicket genom att publicera bilder och videoklipp från matcherna. Telenor har sammanställt mängden uppladdad data från de tre olika matcherna och kunnat konstatera att mängden uppladdad data påverkades av resultatet i matcherna.

Mobilanvändandet ökade när Malmö gjorde mål

I den allsvenska slutomgången fick Djurgården en mardrömsstart med två insläppta mål inom loppet av en kvart. Samtidigt tog Malmö ledningen i sin match mot Örebro. Där och då var Malmö mästare och det märktes när vi tittar på mängden uppladdad data.

I samband med Malmös ledningsmål ökade mobilanvändningen på matcharenan samtidigt som den gick ned på Östgötaporten i Norrköping där Djurgården spelade.

Även Hammarbyarna laddade flitigt upp bilder och filmer i samband med deras ledningsmål mot Häcken.

Toppen nåddes när Djurgården säkrade sitt guld

Trots ett underläge med 2-0 lyckades Djurgården komma tillbaka och kvittera. När domaren blåste av matchen hade Stockholmslaget säkrat sitt allsvenska guld. Det blev då tydligt hur mängden uppladdad data sköt i höjden på Östgötaporten samtidigt som Malmösupportrarna tappade sugen att dela med sig av upplevelsen.

Hammarbysupportrarna fortsatte att fånga stämningen med sina mobiler trots att det i slutändan bara räckte till en tredjeplats.

Surfnivån ökade på Stockholm Stadion

Dagen efter avgörandet firades Djurgården av tusentals supportrar på Stockholm Stadion. Telenors analys visar att mängden uppladdad data ökade kraftigt även då. I jämförelse med veckan före ökade den med 240 procent.