Närbild på händer som pekar på en smartphone.Telenor Företag förlorar nu Ulrika Steg efter att hon haft chefspositionen i två år. Vd:n för Telenor menar att det är dags för telekomoperatören att gå in i ett nytt fokus som kräver nytt ledarskap. Foto: TATSIANAMA/Shutterstock

Telekomoperatörer

Svenska Telenor Företag förlorar nu sin chef efter två år när Ulrika Steg lämnar tjänsten. Under dessa två år har Telenor stärkt sin position på marknaden och en rekrytering efter en ny chef är i full gång, skriver Telekom idag.

Efter två år i toppen av Telenor Företag kommer nu beskedet att Ulrika Steg lämnar sin position. Telenors vd, Bjørn Ivar Moen, tackar Ulrika Steg för hennes tid på Telenor och framhåller specifikt hennes offensiva fokus på sälj- och marknadsfrågor.

Nytt fokus för Telenor

Anledningen till att Ulrika Steg får lämna sin chefsposition har att göra med Telenors nya fokus. Det nya fokuset beskriver Bjørn Ivar Moen som tekniska lösningar och implementation. Meningen är att fortsatt stärka försäljningen samt distributionen.

– Det ställer nya krav på ledarskapet och därför söker vi en annan profil som chef för Telenor Företag, säger Bjørn Ivar Moen.

Efter att ha börjat på Telenor redan år 2015 och klivit upp till chefsposten för divisionen Telenor Företag år 2019 är det alltså dags för Ulrika Steg att lämna.

Under sin tid på Telenor Företag säger hon själv att hon sett bevis för att det omöjliga blir möjligt bara man har ett bra team. Nu hoppas hon kunna hitta ett nytt team som är drivande och har högt engagemang.

Stärkte Telenors position

Men Ulrika Steg lämnar inte Telenor Företag vind för våg utan Bjørn Ivar Moen kliver in som tillfällig chef medan rekryteringsprocessen är igång. Dessutom såg Ulrika Steg till att stärka Telenors position ordentligt på storkundsmarknaden under sina två år, vilket vidare ger Telenor Företag en stabil grund.

Ledarskapet präglades av ett starkt försäljningsdriv från Ulrika Stegs sida och trots att hon stannade på sin position så pass kort tid slog hon snabbt rekord i antalet SME-kunder.

– Jag har sett bevis på att det till synes ”omöjliga” blir möjligt om man samlas kring en vision, hjälps åt och jobbar i team, säger Ulrika Steg.