Lanseringar

Tre blir den första telefonoperatören att starta upp en kundservice där kunderna hjälper varandra. Kunder som visar stort engagemang ska belönas som Tre-ambassadörer.

Målet med satsningen är att starta en dialog på kundernas villkor, vilket man tror kommer förbättra kundserviceupplevelsen. Den nya communityn är bara en i raden av nya servicesatsningar som väntar hos Tre.

Tre startar kundservice där kunder hjälper kunder

Att låta kunderna hjälpa varandra är något nytt bland Sveriges operatörer. I Tres nya community ska kunderna kunna ställa frågor, ge råd och diskutera operatörens tjänster med andra kunder. Man tror att det kan hjälpa kunderna men även Tre kommer ha nytta av diskussionerna som förs mellan kunderna. Genom värdefull information och feedback kan man fortsätta utvecklas som företag.

Att vara delaktig i tjänsten kommer även löna sig. Man kommer få en möjlighet att bli Tre-ambassadör. Det innebär att man får förhandsinformation om nya telefoner, inbjudningar till diverse evenemang, samt att man erbjuds specialpriser.

Tres medarbetare finns tillgängliga

Communityn kommer inte bara att bestå av Tre-kunder, även Tres medarbetare kommer vara tillgängliga för att svara på frågor som andra kunder inte har möjlighet att besvara.

– Detta ställer helt nya krav på oss eftersom vi kommer att diskuteras och granskas på ett nytt sätt av våra kunder. Det är läskigt i det korta perspektivet men mycket nyttigt i det långa, eftersom vi måste leverera det vi lovar och tåla denna granskning. I förlängningen vill vi även utveckla och testa tjänster tillsammans med våra kunder eftersom vi har stort förtroende för dem, säger Oscar Otteborn, sälj- och servicechef på Tre, i ett pressmeddelande.

Kundtjänstsamtalen kan minska kraftigt

Företaget som har utvecklat Tres nya tjänst, Insided, har själva infört en community på sitt företag. Efter det kunde man se att samtalen till kundtjänsten minskade med nästan 60 procent. Kunderna ville helt enkelt använda sig av andra tillvägagångssätt för att få svar på sina frågor och funderingar än via telefon. Om responsen blir lika bra hos Tre återstår att se.

Tjänsten är sedan förra torsdagen tillgänglig på Tres hemsida.