Man i grå kostym på jobbet pratar i telefonUtbudet av företagsabonnemang har varit alltför krångligt att förstå sig på. Därför slopar nu Tre alla sina företagsabonnemang utom ett. Foto: Konstantin Chagin/Shutterstock.com

Erbjudanden

Tre slopar alla företagsabonnemang utom ett. Framöver kommer operatören bara ha ett mobilabonnemang med fri surf och fria samtal och sms. Tre sänker dessutom priset på abonnemanget så pass mycket att det nästan är hälften så billigt som den närmaste konkurrenten.

Mobiloperatören Tre tycker att företagsmarknaden inom mobiltelefoni har varit allt för krånglig med många svårförståeliga abonnemangsformer. Därför har Tre beslutat sig för att göra om sina företagsabonnemang. Alla mobilabonnemang för företag försvinner förutom ett vilket är ett företagsabonnemang med obegränsade samtal, sms och fri surf inom Sverige.

Förändringen är den första stora förändringen som vd:n Haval van Drumpt gör sedan han tillträdde för cirka tre månader sedan.

– Fram till idag har ett fåtal stora aktörer låst in småföretag på en marknad med en uppsjö av erbjudanden som gör det svårt att jämföra och välja. Det är över nu, säger Haval van Drumpt i ett pressmeddelande.

Tres nya företagsabonnemang är billigare än konkurrenternas

Förutom att Tre slopar alla andra alternativ sänker de även priset på sitt företagsabonnemang. Det kommer att kosta 249 kronor i månaden, vilket är nästan hälften så billigt som hos den närmaste konkurrenten med ett likvärdigt abonnemang.

Trots att Tre bara erbjuder ett mobilabonnemang tror de att företagen kommer att lockas av erbjudandet. Operatören har nämligen låtit genomföra en undersökning tillsammans med YouGov som visar att nio av tio småföretagare tycker att ett abonnemangspris på 399 kronor i månaden är rimligt att betala för ett företagsabonnemang. Det går att jämföra med operatörernas snittpris på 599 kronor i månaden. Tres pris är därmed klart under snittet och betydligt lägre än vad företagarna kan tänka sig att betala.

Undersökningen visar att branschen har ett överpris

Haval van Drumpt tycker att undersökningen visar på att branschen har tagit ett rejält överpris för sina företagsabonnemang. Han menar även att det har varit lättare för stora företag att pressa ned priserna genom att teckna många abonnemang medan småföretagarna har hamnat i kläm.