Telia sätter stopp för bluffsamtal

Publicerad: 2019-07-17 person vaknar mitt i natten av att ett okänt nummer ringer

Så kallade Wangirisamtal rings via telefonrobotar och lägger snabbt på, för att lura människor att ringa upp numret för dyra avgifter. Foto: Tero Vesalainen/Shutterstock.com

Telia har tagit fram en unik lösning för att stoppa så kallade Wangirisamtal. Samtalen blir blockerade när de kommer in i Telias nät och skyddar därför kunder från att bli lurade till dyra utlandssamtal. Sedan lösningen infördes har bluffsamtalen minskat med en miljon samtal per vecka, skriver Telia i ett pressmeddelande.

Bluffsamtal som lurar människor att ringa dyra internationella samtal är i dag ett stort problem. Den här formen av bedrägerier kallas för Wangiri och är spritt över hela världen.

Wangirisamtal går till så att bedragare ringer upp nummer med hjälp av telefonrobotar, som sedan snabbt avslutar samtalen. På så sätt luras människor att ringa upp det utländska numret, vilket leder till dyra telefonräkningar och pengar till bedragarnas konton.

Eftersom Wangirisamtal ser precis ut som vanliga internationella nummer är det svårt att blockera dessa. Dessutom byts nummerserierna ut väldigt ofta, vilket gör det svårt att sätta stopp för samtalen.

Telias säkerhetslösning blockerar bluffsamtal från hela världen

Nu har Telias säkerhetsspecialister tagit fram en lösning på problemet. De har lyckats hitta ett sätt att identifiera Wangirisamtal och automatiskt blockera all trafik till och från dessa nummerserier under en tid. Numren blockeras redan när samtalen kommer in i Telias internationella grossistnät, som överför samtal från alla operatörer världen över.

Telias blockeringslösning kommer att införas i operatörens svenska nät, liksom näten i Norge, Danmark och Finland. Även de baltiska länderna – Estland, Lettland och Litauen – kommer att kunna ta del av lösningen.

Hittills blockeras en miljon bluffsamtal i veckan

Staffan Åkesson, som är CTO på Telia, är glad över att operatören har kunnat bidra med en lösning på problemet.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu kan skydda våra kunder från den här typen av bedrägerier och inte bara i Sverige utan även på våra marknader i Norden och Baltikum.

Dock påpekar han att Wangiritrafiken är mycket svår att hindra, och att det kan hända att enstaka samtal kan ta sig igenom trots blockeringen. Därför uppmanar han mobilanvändare att fortsätta vara vaksamma mot okända nummer.

– Men sedan vi införde den lösningen har vi minskat den här typen av samtal med drygt en miljon samtal per vecka, avslutar han sin kommentar.

Evelina Grenehed

Skribent

evelina.grenehed@mobilabonnemang.se
Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka