Person med headset, med laptop i bakgrunden.Telekområdgivarna fick förvisso in färre klagomål förra året, men det finns fortfarande saker som telekombranschen behöver jobba på. Foto: PeopleImages.com - Yuri A/Shutterstock.com

Rapporter

Förra året minskade antalet inkomna klagomål till Telekområdgivarna. Men det finns fortfarande vissa problem i branschen, och enligt Telekområdgivarna är vilseledande försäljning ett av de största.

Under 2024 fick Telekområdgivarna in färre klagomål, vilket de menar till stor del beror på att reglerna gällande betalteletjänster ändrades och resulterade i färre klagomål just på det området. Men med det sagt så kvarstår vissa problem i telekombranschen i stort. 

Vilseledande försäljning – det vanligaste klagomålet

Enligt Telekområdgivarna handlar det vanligaste klagomålet om konsumenter som anser sig ha blivit kund hos en operatör utan att de först har fått godkänna det, eller att de har blivit vilseledda av felaktig information. Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna, berättar i ett pressmeddelande att många kunder vittnar om att de har blivit uppringda av försäljare som ger intryck av att de ringer från kundens nuvarande operatör, men att de i själva verket ringer för ett annat företags räkning.

Hon tillägger att många bara litar på det som säljaren säger, utan att kolla närmre på bekräftelsen. Det är först när fakturan kommer och ångerfristen har löpt ut som felet upptäcks.

Problem med att avsluta avtal

Ett annat relativt vanligt problem är att konsumenter upplever det svårt att avsluta sina avtal. Telekområdgivarna har mottagit rapporter om att muntliga uppsägningar inte har registrerats eller att operatörer har krävt identifiering, vilket gör det svårare för till exempel dödsbon och gode män att säga upp avtalen.

Uppmanar konsumenter att vara noggranna och försiktiga

Telekområdgivarna vill uppmana konsumenter att noga gå igenom villkor och priser innan de tecknar avtal och att alltid dubbelkolla den skriftliga bekräftelsen. Det är tydligen också relativt många konsumenter som tror att man har ångerrätt vid köp/avtal i butik, men så är det inte.

Tips! Läs vad som gäller på vår sida Ångerrätt på mobilabonnemang.