Mobilabonnemang.se logo
  • Mobilabonnemang
    • 5G-abonnemang
    • Mobilabonnemang för barn
    • Mobilabonnemang för familjen
    • Mobilabonnemang för företag
    • Mobilabonnemang för seniorer & pensionärer
    • Mobilabonnemang för studenter
    • Mobilabonnemang med fri surf
    • Mobilabonnemang utan bindningstid
  • Jämför
  • Bäst i test
  • Mobiloperatörer
  • Frågor & svar

Bästa telefonväxeln för företag

Vi har jämfört mobila växlar från flera svenska operatörer och utsett den bästa för både små och stora företag.

  • Oberoende jämförelse
  • Nya mobila växlar utvärderas löpande
  • Priser och villkor kontrolleras dagligen

    Bästa mobila växeln för företag

    • Bestäm själv vem som ska svara på samtalet
    • Spela upp röstmeddelande när ni har stängt
    • Fungerar oavsett vilken operatör ni har
    5,0

    Fördelar

    Telness mobila växel är inte beroende av en operatör, vilket vi gillar. Det innebär att alla anställda kan använda växeln, oavsett vilken operatör de har. Med Telness växel är det enkelt att själv bestämma i vilken ordning som anställda ska bli uppringda. Det går även att koppla växeln till en telefonsvarare när företaget inte har öppet.

    Telness har inte heller någon bindningstid. Det gör det lätt för er att säga upp tjänsten om den inte skulle leva upp till era förväntningar.

    Nackdelar

    Vi kunde helt ärligt inte hitta några tydliga nackdelar med Telness mobila växel i jämförelse med deras konkurrenter.

    LÄS MER & BESTÄLL

    Vad är en mobil telefonväxel?

    En mobil växel är precis vad det låter som: en telefonväxel som du bär med dig i mobilen. Oavsett var eller hur ni jobbar på företaget kan ni alltid koppla samtal mellan varandra. Förr var växeln manuell, men nu för tiden används i stort sett bara automatiska telefonväxlar.

    Telefonväxlar är mycket vanliga hos företag där växeln fungerar som en slags telefonstation för att inte missa inkommande samtal till företaget. Med företagsväxeln är det då möjligt att styra samtalet till en specifik person. Finns det ingen som kan svara är det möjligt att koppla personen som ringer direkt till en telefonsvarare.

    Mobila telefonväxlar är molnbaserade

    I och med att samhället blir mer och mer digitalt blir det vanligare med molnväxlar. Molnet är ett samlingsnamn för tjänster som används över internet. En molnväxel är därmed ett system som tillhandahålls över nätet. Det betyder att det inte behövs några fasta telefoner eller andra fysiska verktyg, utan växeln sköts helt och hållet i mobilnätet. Allt som krävs är en app. 

    Det här är en perfekt lösning för mindre och medelstora företag som får in samtal regelbundet, men inte har behov av en helt egen växelavdelning. Ni kan smidigt vägleda kunderna till rätt person, vilket är till fördel både för er och för era kunder.

    Fördelar med en mobil telefonväxel

    • Missa aldrig ett viktigt samtal. Med mobil telefonväxel finns det alltid någon som kan svara under era öppettider. Därmed riskerar inte företaget att missa nya kunder på grund av ett missat samtal.
    • Bra intryck till kunderna. Ett fast växelnummer för företaget ger ett proffsigare intryck än ett mobilnummer. Dessutom kan du direkt koppla kunden vidare till rätt person eller meddela när den personen blir tillgänglig, så att kunden slipper fösas runt till olika personer.
    • Ta med växeln var du vill. Få verksamheter är helt bundna till kontoret i dag. Varför ska då företagets växel vara det? Med mobil telefonväxel kan kunderna nå dig även när du arbetar hemma eller är ute på språng. Självklart kan du ange att du är upptagen när du inte kan ta emot samtal.
    • Anpassa växeln efter ditt företag. Du behöver sällan skaffa en ny mobil växel om företaget blir större, eller mindre för den delen. Växeln kan skalas upp eller ner beroende på vad företaget behöver för stunden. 
    • Enkelt att komma igång. Operatörerna har bra instruktioner för att komma igång med deras mobila växlar, både i appen, på hemsidan och hos kundsupporten. Att sedan vidarekoppla samtal kräver bara ett knapptryck – inte svårare än att skicka ett sms.

    Sköt telefonväxeln via en en app

    Alla funktioner hos en mobil växel sköter du via en app. När företaget har skaffat en mobil växel väljer du hur många användare som ska kunna använda växeln. Dessa personer kan sedan ladda ner appen i mobilen och börja använda den. 

    I appen kan du bland annat se kontaktuppgifter till alla användare. När du kopplar vidare ett samtal är det där du går in för att välja vem som ska ta samtalet. Ni kan också chatta med varandra i appen, boka möten och meddela när ni är tillgängliga eller upptagna.

    Vad ingår i en mobil växel?

    Vilka funktioner som ingår i den mobila växeln kan variera mellan olika operatörer. Men det finns vissa funktioner som du i regel kan räkna med. Kolla dock alltid upp om de faktiskt ingår från början eller behöver tecknas som tilläggstjänster.

    Funktioner som brukar ingå i en mobil växel

    • Koppla samtal vidare. Alla användare av företagets växel kan koppla inkommande samtal vidare till en kollega i kontaktlistan. För att koppla vidare pågående samtal kan det krävas en högre användarnivå eller tilläggstjänster.
    • Fast nummer. Ni får ett fast nummer till företaget, så att du slipper lämna ut ditt privata mobilnummer. Oftast kan du välja vilket nummer som ska visas mot kunden: ditt jobbnummer, företagets fasta nummer eller dolt nummer.
    • Svarsgrupp. En svarsgrupp innebär att ni väljer ett antal personer som kan hantera inkommande samtal. Ni kan även ställa in en köfunktion så att samtalet når gruppmedlemmarna i en särskild ordning. Ofta ingår en svarsgrupp i den ordinarie växeln, och fler kan köpas till som tilläggstjänster.
    • Hänvisning. En hänvisning låter kunden och kollegorna få veta om du är tillgänglig eller inte. Hos vissa operatörer kan du ange din status i växeln, till exempel om du är i möte eller på lunch. I andra fall kan du läsa in ett meddelande och koppla kunden till röstbrevlådan om du inte svarar.
    • Fria samtal inom företaget. Ni kan i regel ringa fritt och gratis mellan kollegor på företaget. De fria samtalen gäller främst inom Sverige.

    För att anpassa växeln ytterligare efter företagets behov kan ni teckna olika tilläggstjänster. Det kan handla om att förbättra grundfunktionerna eller att lägga till helt nya funktioner som underlättar för både företaget och kunderna.

    Exempel på vanliga tilläggstjänster

    • Knappval
    • Fler svarsgrupper
    • Lägga till nummer från andra operatörer
    • Fasta nummer till enstaka användare eller svarsgrupper
    • Konferenser direkt i appen
    • Köfunktion

    Finns det operatörsoberoende telefonväxlar?

    Ja, det finns mobila växlar som är helt oberoende av operatör. Med dem kan du lägga till användare med vilka mobilabonnemang som helst, oavsett vilken operatör de använder.

    De flesta operatörers växlar är tyvärr låsta till sina egna abonnemang. I det fallet behöver alla som ska kopplas till växeln ha ett mobilabonnemang hos dem. Hos vissa operatörer går det att lägga till användare som har andra operatörer, men till en extra kostnad per månad.

    Telness är ett exempel på en oberoende telefonväxel. Där spelar det ingen som helst roll vilken operatör som de anställda har – alla kan vara med i en och samma växel.

    Vad kostar en mobil telefonväxel?

    Mobila telefonväxlar har två huvudsakliga kostnader du behöver titta på: en startavgift och en månadsavgift per användare.

    Startavgiften är det du betalar för att skaffa mobil växel till företaget. Det är en engångsavgift som du betalar när du tecknar. En del operatörer har dock ingen startavgift. Då betalar du i stället en månadskostnad för ett fast växelnummer.

    Priset per användare betalar du för varje anställd som ska kunna använda växeln. Det är en månadskostnad där betalningen fungerar ungefär som ett mobilabonnemang. Hos vissa operatörer finns det flera nivåer av växelanvändare, där fler funktioner ingår i en dyrare nivå.

    Sedan kan du också köpa olika tilläggstjänster. Det är funktioner som inte ingår i den mobila växeln från början och kan variera mellan olika operatörer. Sådana tilläggstjänster kan ha både startavgift och månadsavgift – antingen per användare, eller för hela företaget.

    Är appen till en mobil telefonväxel gratis?

    Ja, appen du behöver är helt gratis för användarna att ladda ner. Men ditt företag måste vara växelkund hos operatören för att du ska kunna använda appen. För det betalar företaget en viss kostnad per månad, precis som med ett mobilabonnemang.

    Vilken mobil växel passar bäst för mitt företag?

    Du som känner ditt företag bäst är den som kan avgöra vilken mobil växel som passar bäst. Utgå från hur många samtal företaget får och hur många ni är som ska ingå i växeln.

    Utifrån det kan du sedan titta på de olika alternativen. Vilka tjänster skulle underlätta företagets arbete? Räcker det med basutbudet i någon av operatörernas växel? Eller finns det några tilläggstjänster som ni också skulle ha nytta av?

    Är det svårt att avgöra kan du få bra vägledning från operatörerna själva. Om du hittar en operatör som är extra intressant kan du kontakta dem och be om en demo av växeln eller en behovsanalys.

    Passar en mobil växel för ett litet företag?

    Ja, en mobil växel är utmärkt för ett litet företag. Mobil växel är en lösning som är framtagen särskilt för företag som får inkommande samtal, men inte så många att det behövs någon egen kundtjänst eller växeltelefonist. Får ni in samtal men inte särskilt många dagligen är det lagom mycket att kunna hantera smidigt i mobiltelefonen.

    Passar en mobil växel för ett enmansföretag?

    Ja, även om du är helt ensam i företaget finns det fördelar med en mobil växel. Framför allt ger det ett trovärdigt intryck hos kunderna att ha ett växelnummer i stället för ett mobilnummer. Då kan du framstå som ett större företag än du egentligen är, vilket kan vara bra i början av kundrelationen.

    Men är det inte onödigt att lägga pengar på en växel om jag är den enda i företaget? Ja, på sätt och vis känns det kanske konstigt. Å andra sidan innebär det att du inte behöver betala för några fler användare, utan bara för grundpaketet.

    Det finns dessutom chans att vinna fler kunder genom att ge ett professionellt intryck. Med mobil växel kan du också spela in ett välkomstmeddelande som ökar chansen att kunden hör av sig igen om du missar ett samtal.

    Du får helt enkelt räkna på vad du kan vinna på en mobil växel och om det är värt kostnaden.

    Vilken mobil växel är bäst i test?

    Telness har den bästa mobila växeln bäst just nu enligt vårt test. Deras tjänstpassar alla typer av företag. De är också helt operatörsberoende, vilket gör att ingen anställd behöver lämnas utanför för att de har ”fel” mobilabonnemang.

    Telness har också egna företagsabonnemang som du kan använda tillsammans med den mobila växeln. De bra täckning över i stort sett hela Sverige. De använder nämligen Telias nät, som är det mest utbredda.

    Du har inte heller någon bindningstid hos Telness. Det gör att du lätt kan säga upp din mobila växel om du skulle ångra dig av någon anledning. 

    Har Tele2, Telia, Tre och Telenor en bra mobil växel?

    Ja, även de klassiska operatörerna har bra erbjudanden för mobil växel. Grundfunktionerna att kunna koppla vidare samtal i appen och en första svarsgrupp ingår hos alla. Därefter kan det variera vad som ingår i baspaketet och vad som kan läggas till.

    Problemet med dessa operatörer är att växeln fungerar bäst med deras egna mobilabonnemang. De passar alltså framför allt för företag där alla anställda använder samma operatör.

    Hur bra support får jag när jag skaffar mobil växel?

    Du får bra support oavsett vilken operatör du väljer. De operatörer som erbjuder mobil växel har en välutvecklad kundservice, inte minst till företag.

    Redan när du börjar titta på mobil växel går det att beställa en demo av operatörernas växlar. När du sedan har bestämt dig har de bra instruktioner och vägledning för att komma igång med appen. Skulle det dyka upp några frågor eller problem med tjänsten är det lätt att kontakta operatören.

    Däremot kan kontaktvägarna se olika ut. En del är lättare att kontakta via telefon, andra via mejl eller chatt. Välj en operatör med det kommunikationssätt du föredrar.

    Varför du bör lita på våra rekommendationer

    På Mobilabonnemang.se har vi många års erfarenhet av mobilabonnemang och andra typer av telefonilösningar. Det har givit oss en bra uppfattning om vad användarna vill ha och uppskattar.

    Vi ser hela tiden över våra rekommendationer och operatörernas erbjudanden. Skulle det ske någon förändring som ändrar vår uppfattning om vilken företagsväxel som är bäst kommer vi att uppdatera den här sidan. Därför kan du alltid känna dig trygg med att den rekommendation vi ger är dagsaktuell.

    Vanliga frågor om mobil telefonväxel

    Fungerar mobila telefonväxlar i utlandet?

    De flesta mobila telefonväxlar verkar inte fungera i utlandet. Bland operatörerna vi jämför är det bara Tre som skriver att deras växel fungerar utomlands med en av tilläggstjänsterna.

    Kan jag använda mobil växel med olika operatörer?

    Ja, vissa mobila växlar kan du använda med olika operatörer. Telness är exempelvis helt oberoende av operatör, medan många andra bara tillåter sina egna abonnemang eller tar ut en extra avgift för andra abonnemang.

    Finns en app för mobil växel till iPhone?

    Ja, operatörernas appar för mobil växel finns för iPhone och går att ladda ner från App Store. Det du kan behöva kolla är vilken version av appen du behöver för just iPhone.

    • Dela
    • Dela
    Skriven av
    Filip Svensson
    Filip Svensson Telekomskribent
    Granskad av
    Malin Almroth
    Malin Almroth Head of Content
    Hjälpte den här informationen dig?
    Ja
    Tipsa andra
    • Dela
    • Dela
    Eller kopiera länk
    Kopiera
    Nej
    Ge feedback
    Berätta gärna om vad saknas och hur vi kan göra den här sidan bättre.
    0/500
    Tänk på att fältet ovanför endast är till för att ge feedback och att du inte kommer få något svar. Inkludera ingen personlig information om dig själv eller någon annan.
    Skicka feedback
    Mobilabonnemang.se logo
    • Comparico AB
    • Östermalmstorg 1
    • 114 42 Stockholm
    • Org nr: 556851-2321
    Företaget
    • Kontakta oss
    • Om Mobilabonnemang.se
    Genvägar
    • Mobiloperatörer
    • Frågor & svar
    • Nyheter
    • Användarvillkor
    • Cookies
    • Integritetspolicy
    Ange gata och gatunummer.