Vad är skillnaden mellan barnabonnemang och vanliga mobilabonnemang?
Surfmängderna och priserna är de största skillnaderna mellan barnabonnemang och “vanliga” mobilabonnemang. Specifika barnabonnemang har relativt låga surfmängder och även lägre priser. En annan viktig skillnad är att det inte är mobilanvändaren, det vill säga barnet, som står på och har kontroll över abonnemanget. Det måste du som målsman och abonnemangstecknare göra.
Barnabonnemang riktar sig förvisso till personer under 18 år, men för att kunna teckna ett avtal (till exempel ett mobilabonnemang) måste man vara över 18.
Vanliga mobilabonnemang kan också passa ett barn
Det är inte alla operatörer som erbjuder specifika barnabonnemang, men du kan fortfarande hitta vanliga mobilabonnemang som passar lika bra för ett barn. Vi rekommenderar därför att du som ska teckna ett abonnemang åt ett barn jämför både barnabonnemang och ordinarie mobilabonnemang för att se vilket alternativ som blir bäst och mest prisvärt både för dig och barnet.
Ska jag välja barnabonnemang eller familjeabonnemang?
Välj familjeabonnemang om ni tycker det är smidigare att ha era respektive mobilnummer kopplade till ett och samma abonnemang hos en viss operatör, och ni inte har något emot att behöva dela på en gemensam surfpott.
Info! Totalkostnaden för ett familjeabonnemang kan bli lägre per månad än att alla i familjen ska ha ett eget abonnemang. Men det beror helt på familjens mobilvanor och behov av surf. Ibland blir det faktiskt mer prisvärt i längden att skaffa separata abonnemang.
Men hittar ni ett passande (barn)abonnemang hos en operatör som kanske inte passar er andra och alla vill ha en egen surfpott är det bättre att välja barnabonnemang än ett familjeabonnemang. Räkna på vilket alternativ som blir mest förmånligt just för er familj!
När bör ett barn få sitt första mobilabonnemang?
Enligt rapporten Svenskarna och internet 2023 har hela 7 av 10 barn i lågstadiet en egen mobil, och ungefär var femte barn får sin första egna mobil (som de både kan ringa och surfa med) i 10-årsåldern. De flesta föräldrar anser också att det är en rimlig ålder för att få sin första mobil med tillhörande mobilabonnemang (eller kontantkort).
Vissa experter inom barns mobil- och internetanvändning menar att det finns flera fördelar med att ge barn en egen mobil relativt tidigt. Dels för att du som förälder då får ha din egen mobil i fred, dels för att du troligtvis har större chans att få vara med och sätta regler och anpassa inställningar både på mobilen och abonnemanget ju yngre barnet är.
Men om just ditt barn är redo för att få sin första mobil plus abonnemang i 10-årsåldern kan bara du avgöra. Vissa barn kan säkert hantera en egen mobil tidigare än så, medan andra behöver några år till på sig. Du kan bara utgå ifrån ditt eget barns förutsättningar och behov.
Viktigt att tänka på innan man tecknar mobilabonnemang till ett barn
- Operatören bör ha god täckning där barnet ska använda mobilen. Operatörens täckning är avgörande för att ditt barn ska kunna kommunicera med dig. Teckna därför abonnemang hos en operatör som har bra täckning där hen ska använda sin mobiltelefon.
- Surfmängden ska matcha med barnets (och dina) behov. För enklare mobilanvändning krävs inte några högre surfmängder, men du ska såklart försöka välja en surfpott som matchar så bra som möjligt med barnets behov så väl som med din budget. Ju högre surfmängd, desto dyrare blir abonnemanget.
- Abonnemanget ska med fördel ha fria samtal och sms. Det kanske viktigaste med mobilabonnemanget är att barnet ska kunna nå dig när det behövs. Vill du vara säker på att samtal och sms aldrig tar slut bör du välja ett abonnemang med fria samtal och sms.
- Välj abonnemang utan bindningstid för att enkelt kunna byta surf. Barnets mobilvanor kommer troligtvis att förändras med åldern. Väljer du ett mobilabonnemang utan bindningstid blir det enklare att byta surfmängder eller till och med operatör om det skulle behövas.
Hur mycket surf behövs på barnets mobilabonnemang?
“Riktiga” barnabonnemang har i regel något lägre surfmängder som standard eftersom mobilanvändningen ofta är (och kanske även bör vara) enklare överlag bland yngre. Men att säga exakt hur många GB som är lagom just för ditt barn går inte eftersom det är så individuellt. Använd funktionen här nedanför för att räkna ut på ungefär hur mycket surf som skulle passa ditt barn.
Finns det barnabonnemang utan surf?
Nej, det finns inga barnabonnemang (eller mobilabonnemang över huvud taget) som är helt utan surf. Däremot finns det familjeabonnemang där du som huvudägare fördelar surfen bland användarna, och således kan välja att inte tilldela ditt barn någon surf.
Vilket är det bästa mobilabonnemanget för barn?
Hallon Barn 10 GB surf är bästa mobilabonnemanget för barn just nu enligt våra rekommendationer. Fria samtal och sms ingår, det finns möjlighet att spara oanvänd surf, bindnings- och uppsägningstider är slopade och priserna är dessutom några av marknadens lägsta. Läs mer om varför vi rekommenderar Hallon på vår sida Bästa mobilabonnemanget.
Vilket är det billigaste mobilabonnemanget för barn?
Vimla 1 GB är det billigaste mobilabonnemanget för barn just nu (kontrollerat 2024-12-12). Kostnaden är 20 kr/mån i 4 månader, därefter 90 kr/mån.
Gör mobilanvändandet säkrare för ditt barn: Våra 5 bästa tips
- Aktivera kostnadsspärr för betalsamtal. De flesta operatörer erbjuder någon typ av kostnadsspärr. Det hindrar abonnemanget från att ringa betalsamtal eller skicka sms som kostar extra. Även samtal till utlandet spärras.
- Spärra köp av appar och spel. Andra köp går också att spärra för barnets mobilabonnemang, eller begränsa till ett maxbelopp. På så sätt kan du ha koll på att barnet inte lägger för mycket pengar på appar, spel eller extra surf utan din vetskap.
- Stäng av surfen utomlands. Är ni på resa utanför EU kan du inaktivera roaming i ditt barns telefon, om du inte vill att barnet surfar på ett utländskt nät som kostar extra. Har du en spärrtjänst för föräldrar aktiverad kan utlandssurf redan vara avstängt.
- Aktivera fria samtal till din mobil. Många operatörer ger möjlighet att lägga in ett nummer som barnet alltid kan ringa helt kostnadsfritt, oavsett var ni är.
- Blockera olämpligt innehåll. Vill du kunna blockera sajter och appar som du inte vill att barnet ska komma åt finns det säkerhetstjänster att köpa hos flera operatörer.
Är mobilabonnemang bättre än kontantkort för ett barn?
Nej, mobilabonnemang behöver inte nödvändigtvis vara bättre än ett kontantkort för ett barn. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen, och vilket som passar bäst för just ditt barn beror på barnets behov. Fördelarna med mobilabonnemang är att det alltid finns pengar att ringa för, att surfpotten fylls på automatiskt varje månad och att det ofta finns flera surfalternativ att välja mellan. Dessutom är det betydligt vanligare med barnrabatter på mobilabonnemang än på kontantkort.
Den största fördelen med kontantkort är att det är en något mer flexibel lösning (vilket kan passa särskilt bra för ett barn) och att man kan anpassa surfen utifrån barnets behov från månad till månad. Men det gäller att komma ihåg att fylla på kontantkortet varje månad, annars går det varken att ringa, skicka sms eller surfa.
Källor
- Svenskarna och internet (2023). Barnen och internet. https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2023/barnen-och-internet/#nar-bor-barn-fa-egen-mobil
Vanliga frågor om mobilabonnemang för barn
För att få teckna ett mobilabonnemang måste man vara minst 18 år.
Ja, du som ska teckna abonnemanget åt ditt barn gör i regel precis som vanligt. Du väljer med andra ord ett passande abonnemang på operatörens hemsida, fyller i alla uppgifter som efterfrågas, slutför beställningen och betalar.
Nej, i dagsläget finns det inga specifika barnabonnemang med fri surf. Är ni ute efter fri surf får ni helt enkelt teckna ett ”vanligt” mobilabonnemang med fri surf hos en operatör som erbjuder det.
Ja, hos de flesta operatörer går det att spärra köp från barnets mobilabonnemang. Tjänsterna fungerar dock lite olika, så det är bäst att kolla detta med operatören det gäller.
Nej, innan barnet är myndigt kan du inte överlåta abonnemanget. Det beror på att bara personer över 18 år får stå på ett mobilabonnemang. Däremot kan du i de flesta fall överlåta abonnemanget till ditt barn när barnet fyller 18 år, vilket innebär att mobilabonnemanget registreras på barnets namn i stället för ditt eget. Kolla upp vad som gäller hos er operatör för säkerhets skull.