Telekområdgivarna har lanserat en ny form av samverkan för virtuella operatörer, som enligt organisationen även kommer gynna både konsumenter och telekommarknaden i stort. Foto: BongkarnGraphic/Shutterstock.com
SamarbetenVirtuella operatörer, det vill säga operatörer som hyr in sig i andra operatörers nät, kan nu teckna egna avtal med Telekområdgivarna och på så vis bland annat få tillgång till den juridiska expertis som organisationen besitter. Enligt Telekområdgivarna är detta något som även kommer att gynna konsumenterna och bidra till en sundare telekommarknad.
De fyra största svenska mobilnätägarna, närmare bestämt Telia, Tele2, Telenor och Tre, har samarbetat med Telekområdgivarna under flera års tid i syfte att kunna säkerställa att operatörerna som använder deras respektive nät följer organisationens uppföranderegler.
Nu kan dessa så kallade virtuella operatörer teckna egna samarbetsavtal med Telekområdgivarna, och genom det kunna ta del av organisationens juridiska expertis.
Telekområdgivarna: Öppnar upp för mer direkt dialog
Telekområdgivarna menar att denna nya form av samverkan även kommer att gynna konsumenterna, eftersom det öppnar upp för en mer direkt dialog även med mindre operatörer.
Enligt Susanna Fromhold, Telekområdgivarnas vice vd, tror de att en tätare dialog med operatörerna kan bidra till en sundare telekommarknad som använder ansvarsfulla försäljningsmetoder.
Startar forum som riktar sig mot virtuella operatörer
I samband med det nya samverkansinitiativet startar Telekområdgivarna även ett forum som riktar sig direkt mot virtuella operatörer. Forumet går av stapeln för första gången den 29 november och här kommer det finnas möjlighet att lära känna varandra, ställa frågor om vad som krävs för att man som operatör ska få samarbeta med Telekområdgivarna och vilka fördelar som ett samarbete kan medföra.
Mobilnätägarna uppmanar nu operatörerna som använder deras nät att ansluta sig och många har redan anmält intresse. Chili Mobil var först ut och tecknade faktiskt avtal med Telekområdgivarna redan i somras.
Hoppas på att att få bort beteenden som skadar kundernas förtroende
Chilis grundare Fredrik Brunzell säger att de vill bidra till en bättre telekommarknad, och att det också var en av orsakerna till att de startade Chili. Han hoppas att man med gemensamma krafter och bättre kommunikation nu en gång för alla kommer kunna få bort beteenden som påverkar kundernas förtroende negativt. Enligt Brunzell behövs tydliga riktlinjer som alla är villiga att följa, oavsett om man är en stor nätägare eller mindre operatör.