Man som betalar med telefonen hos en kvinna på ett café.Det blir allt vanligare att betala kontantlöst. Vanligast bland svenskar är Swish och liknande tjänster, men även kort med kontaktlös funktion är populära. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Appar

Enligt en undersökning från Insight intelligence föredrar svenskarna kontantfria betaltjänster, skriver Ny Teknik. Så mycket som 95 procent använder sig exempelvis av betaltjänsten Swish, vilket är en stor ökning från år 2013.

Svenskarna föredrar kontantlösa betalmetoder, gärna via appar i telefonen. Samtidigt är många oroliga över säkerheten, menar Insight intelligence som genomfört undersökningen.

Swish är klart vanligast

Insight intelligence har genomfört en undersökning, Sverige betalar 2021, för att se vilka betaltjänster som svenskarna föredrar. De menar att det inte är särskilt förvånande att svenskarna föredrar kontantfria betalningsmetoder.

Den betalapp som svenskarna allra helst väljer är Swish. Av de tillfrågade handlar det om så mycket som 95 procent, som föredrar betaltjänsten. Det är en ökning på 89 procent, jämfört med 2013, då endast 6 procent sade att de använde Swish på en regelbunden basis.

– Vi vet sedan tidigare år och i andra undersökningar att svenskarna är pigga på att använda och anamma ny teknik, säger vd på Insight intelligence, Lukas O Berg.

Men svenskarna använder inte bara ny teknik för att betala utan även kort är en vanlig metod. Siffrorna pekar på att 81 procent använder sig av Mastercard och 52 procent använder sig av Visa.

Säkerheten är ett orosmoment

Kontantfria betaltjänster, såsom Swish, är alltså ett mycket populärt sätt att betala i butiker. Detsamma gäller kort som fungerar kontaktlöst, det vill säga genom att man håller upp kortet mot en betalterminal. De kontantlösa betalmetoderna kommer dock inte utan viss oro.

En tredjedel av svenskarna menar nämligen att den kontantlösa metoden må vara smidig men att den är eller känns osäker. Trots det fortsätter svenskarna att flitigt använda de smidiga betallösningarna.

– Det vi sett de nio år som vi har gjort undersökningen är att det viktigaste för de flesta svenskarna är säkerhet följt av smidighet, enkelhet och tillgänglighet, förklarar Lukas O Berg och fortsätter: Nu är det som att man använder den här metoden trots att man är orolig över säkerheten. Det är ett undantagsfall.

Linnéa Skogh
Linnéa Skogh Telekomskribent linnea.skogh@mobilabonnemang.se