På marknaden för vikbara smartphones är Samsung den ohotade ettan. Foto: Framesira/Shutterstock.com
RapporterFörsäljningen av vikbara mobiler gick spikrakt uppåt under 2021, och enligt en ny rapport från DSCC växte marknaden med hela 520 procent jämfört med året innan. Samsung är utan tvekan ohotad etta på den vikbara marknaden och stod för 96 procent av alla skeppade enheter under årets fjärde kvartal. Det skriver Mobil.se.
Under 2021 steg intresset för vikbara smartphones markant, och enligt en rapport från DSCC växte marknaden med hela 520 procent jämfört med 2020. 4,25 miljoner vikbara enheter såldes under det fjärde kvartalet 2021, och det råder inga tveksamheter om vilken tillverkare som leder marknaden helt ohotad.
Samsung hade 96 procent av den vikbara marknaden i slutet av året. Det motsvarar cirka 4,1 miljoner av de totalt 4,25 miljoner sålda enheterna.
Huawei landar på en andraplats med 9 procent av marknaden
Ser man till det gångna året som helhet hade Samsung 87 procent av marknaden. Men det är ändå en bra bit ner till tvåan Huawei, som hade en marknadsandel på 9 procent.
Den populäraste vikbara mobilen under 2021 var Samsung Galaxy Z Flip3, som stod för 59 procent av alla sålda enheter. Galaxy Z Fold3 hamnade på en andraplats med 26 procent.
Samsung dominerar även ekonomiskt
Enligt DSCC dominerade Samsung den vikbara marknaden även ur ett ekonomiskt perspektiv. Under kvartal fyra 2021 ökade de intäkterna på den vikbara smartphone-marknaden med 342 procent och landade på 5,8 miljarder dollar. Samsung stod för hela 92 procent av den totala summan.
DSCC spår andra siffror för 2022
DSCC:s prognos är dock att siffrorna kommer att kastas om under 2022 eftersom allt fler tillverkare verkar vara på gång att släppa vikbara mobiler.
Förutom Samsung är det i dagsläget Huawei, Oppo och Royale som har vikbara enheter i sitt sortiment. Men redan innan det första kvartalet 2022 är slut räknar DSCC med att även Honor och Vivo har sällat sig till den vikbara skaran.