Richard Yu från Huawei håller upp en Huawei-mobiltelefonRichard Yu

Lanseringar

Huawei Consumer Business Group satsar stort. Under en virtuell presskonferens i Barcelona presenterade företaget nya strategier för att fortsätta utvecklas som innovatörer på telekommarknaden.

Kinesiska Huawei har rankats trea i världen när det gäller mest sålda mobiltelefoner under 2019. Kinesiska Huawei levererade 240 miljoner mobiltelefoner under det gångna året. Med tanke på företagets framtidsplaner är det tydligt att de satsar på att upprätthålla titeln som en av världens största mobiltillverkare.

Under en onlinebaserad presskonferens i Barcelona den 24 februari lanserade Huawei sina nyckelprodukter för året, men de presenterade även nya strategier för en fortsatt utveckling av bolagets oberoende ekosystem.

Med fokus på användarupplevelsen

Enligt Richard Yu, Huawei Consumer Groups CEO, ska företagets ekosystem, som de kallar 1+8+N, sätta en ny standard för användarens integritet och säkerhet. Systemet möjliggör nämligen delad information mellan företagets olika produkter, vilket enligt Richard Yu innebär stora fördelar för konsumenter över hela världen.

 – Vi är fortsatt hängivna till vår sömlösa skärm- och scenariooberoende AI Life-strategi. För att bygga våra långsiktiga konkurrensfördelar kommer vi att fortsätta att investera i bland annat chipsets, 5G-kommunikation, mobilt AI, operativsystem samt kamera- och audiovisuella lösningar. Tillsammans med utvecklare kommer vi att ta användarupplevelsen till nya höjder, säger han i ett pressmeddelande.

Nya enheter för bättre anslutning

I Huaweis arbete med AI Life-strategin ingår utveckling av nya enheter för säkrare, snabbare och smartare anslutning. Förutom att vara ledande inom 5G-teknologi, är företaget en av huvudaktörerna när det gäller Wi-Fi 6-standard. Under lanseringen i Barcelona kunde de presentera de senaste chippen för Wi-Fi 6+routers och smartphones – Gigahome 650 och Kirin W650.

Huawei fortsätter även att utveckla den egna mjukvaran Huawei Mobile Service – motsvarigheten till Googles tjänster, som efter stridigheterna med USA inte längre får användas.

Redaktionen
Redaktionen Telekom-skribent red@mobilabonnemang.se