Facebooks varumärke har på många sätt varit bundet till själva namnet, men nu väntar ett namnbyte. Anledningen är bland annat utvecklingen av ett metaverse, som man vill hålla separat från varumärket. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock
LanseringarDet ryktas om att Facebook kommer att byta namn inom kort. Ett namnbyte från Facebook till någonting helt nytt kan vara ett sätt för företaget att bevisa att det är mer än bara ”Facebook”, skriver ComputerSweden.
Facebook är ett väletablerat företag på marknaden med hög popularitet bland unga som gamla. Men över tid har företaget utvecklats, genom att bland annat köpa upp fler företag, såsom Instagram, och nu verkar stunden ha kommit för Facebook att byta namn.
Följer i Googles fotspår
År 2015 valde Google att byta namn på samma sätt som man nu tror att Facebook kommer att göra. När Google ville framhålla att själva produkten Google bara var en av många delar i verksamheten valde man att skapa ett moderbolag.
Moderbolaget som Google skapade kallade de för Alphabet, som i dag räknas som ett multinationellt konglomerat. Under Alphabet ligger resten av verksamheten, som byggdes upp med Google som första produkt.
Exempelvis finns där: Sidewalk, Jigsaw, Chronicle, Deepmind och självklart Google med flera.
Inte bara sociala medier
Facebook vill, i likhet med Google, markera att de är mer än bara sociala medier. Mark Zuckerberg, grundare och vd till Facebook, vill tydligt visa att Facebook bara är en produkt av många i den stora verksamheten – och då passar ett nytt namn bättre.
Andra applikationer och plattformar som Facebook har köpt upp inkluderar bland andra Instagram, Oculus och Whatsapp.
Företaget investerar dessutom tungt i metaverse, en slags virtuell verklighet för Facebooks hela verksamhet bestående av många olika virtuella plattformar. Bland annat har över 10 000 medarbetare blivit anställda bara för att arbeta med konsumenthårdvara till ett framtida Facebook-metaverse. AR-glasögon är en av de produkter som är hetast just nu.
Vill separera Facebook från metaverse
En teori till namnbytet är att särskilja Facebook från det metaverse som Mark Zuckerberg vill skapa. Den senaste tiden har Facebook hamnat i blåsväder och granskats intensivt. Genom att byta namn hoppas man kunna börja om på nytt.
Men vad detta nya namn kommer att bli vet vi inte än.