Trots att tillväxten på smartwatch-marknaden till stor del beror på tillgången på billigare alternativ är det fortfarande Apple som är den ledande tillverkaren. Foto: DenPhotos/Shutterstock.com
Analysföretaget Counterpoint Researchs rapport om utvecklingen på smartwatch-marknaden visar en tydlig uppgång under de senaste två åren, och det är framför allt tillgången på billigare alternativ som ligger bakom tillväxten. Det är dock fortfarande Apple som är herre på täppan. Det skriver Mobil.se.
Counterpoint Research har nyligen släppt en rapport om läget på smartwatch-marknaden, och det går snabbt att konstatera att det går spikrakt uppåt. Under förra året växte marknaden med 24 procent jämfört med 2020. Bara under det fjärde kvartalet 2021 såldes över 40 miljoner smarta klockor, vilket är den högsta försäljningen under ett enskilt kvartal någonsin.
Enligt analysföretaget är det framför allt tillgången på billigare enheter som ligger bakom den tydligt uppåtgående trenden. Smartwatches som har en prislapp på under 1 000 kronor står särskilt högt i kurs.
Apple är fortfarande störst på smartwatch-marknaden
Med ovanstående info i åtanke är det kanske lite överraskande att det är giganten Apple som fortfarande är den största bland marknadens smartwatch-tillverkare. Trots att de inte direkt är kända för att pumpa ut enheter i budgetklass.
Apples marknadsandel sjönk förvisso från 32,9 procent under 2020 till 30,1 procent 2021, men de ligger ändå hästlängder före Samsung som gick från 8,9 procent upp till 10,2 procent under 2021. Samsung gick i sin tur om den tidigare tvåan Huawei, vars marknadsandel gick ner från 10,7 till 7,7 procent under 2021.
Imoo, Amazfit och Garmin landar på plats fyra, fem och sex
Efter Apple, Samsung och Huawei på listan över smartwatch-marknadens största aktörer kommer Imoo på en fjärdeplats med 5,2 procent av marknaden. Amazfit landar på en femte plats med 5,1 procent och Garmin på plats sex med 4,6 procent av marknaden.