Mobildata

Mobildata är den surf som ingår när du köper ett mobilabonnemang. Du behöver mobildata för att kunna använda appar och funktioner som kräver internet när du inte har tillgång till wifi. När du använder mobildata kopplar telefonen upp sig på operatörens nätverk, till exempel 4G eller 5G.

Hur ser jag hur mycket mobildata jag har kvar?

Om du går till Inställningar i din mobiltelefon bör du hitta en översikt för din dataanvändning. Den går att nollställa om du vill mäta din dataanvändning från det att du fyller på med ny mobildata. Du kan också se hur mycket data olika appar använder.

Tips! Du kan i regel även se hur mycket data du har förbrukat och hur mycket som finns kvar på ditt mobilabonnemang via ditt konto på operatörens hemsida eller app. Hos vissa operatörer kan du även skicka ett sms eller ringa ett särskilt nummer för att ta reda på hur mycket surf du har kvar att röra dig med.

Ofta får du ett sms när din mobildata börjar ta slut. Om din mobildata har tagit slut kan du köpa till extra mobildata, men tänk på att priserna för extrasurf i regel är väldigt höga. Får du ofta slut på surf i mitten av månaden kan det vara mer prisvärt att uppgradera ditt mobilabonnemang med en högre surfmängd.

Hur mycket mobildata drar appar och tjänster?

I inställningarna på din mobiltelefon kan du se hur mycket mobildata som har gått åt till olika appar och funktioner. Har du en Iphone går du till Mobilnät och har du en Android-mobil går du till Dataanvändning. Där hittar du en lista på dina appar och hur mycket data de har förbrukat under en viss period.

Tips! På vår sida Hur mycket surf behöver jag på mitt mobilabonnemang kan du läsa hur mycket mobildata som de populäraste apparna drar per timme.

För varje app kan du välja att begränsa eller stänga av mobildata för appen. Appar som har mobildata aktiverad drar data när du använder dem och kan även göra uppdateringar i bakgrunden utan att du märker det. De appar som är avaktiverade kan bara användas och göra uppdateringar när telefonen är ansluten till wifi.

Så sparar du på mobildata

Om du vill spara in lite på mobildatan finns det flera saker du kan ha i åtanke. Här nedanför kan du läsa mer om hur du kan surfa smartare och mer prisvärt.

1. Koppla upp dig mot wifi när du kan

Surfa via wifi-nätverk när du har tillgång till det. Undvik att göra saker som drar mycket data när du inte har tillgång till wifi, till exempel att streama videor eller ladda ner musik.

Om du vet att du kommer att vara utan wifi-uppkoppling kan du passa på att ladda ner det du behöver i förväg. Många musik- och videotjänster tillåter till exempel att man lagrar spellistor och videor offline

2. Stäng av mobildata

Om du vill försäkra dig om att telefonen inte använder mobildata utan att du vill det kan du stänga av den. Då kan telefonen bara komma åt internet när telefonen är uppkopplad mot wifi tills nästa gång du aktiverar mobildata. På Iphone kan du även aktivera funktionen Låg dataförbrukning som stänger av bakgrundsaktiviteter som använder internet, till exempel uppdateringar och Icloud-synkronisering. 

Så slår du av och på mobildata på Iphone

  1. Öppna mobilens inställningar.
  2. Gå vidare till Mobildata.
  3. Avaktivera/aktivera mobildata.
  4. Klart!

Så aktiverar du Låg dataförbrukning på Iphone

  1. Öppna inställningar.
  2. Välj Mobildata och Alternativ för mobildata.
  3. Aktivera Låg dataförbrukning.

Så slår du av och på mobildata på Android

  1. Öppna telefonens inställningar.
  2. Välj Dataanvändning.
  3. Klicka på Stäng av mobildata.
  4. Klart!

3. Ändra inställningarna i mobilen

Du kan stänga av eller justera vissa funktioner för att få större kontroll över när mobildata används och inte. 

Följande funktioner kan du reglera för att spara mobildata

  • Wifi-assistans eller Smart nätverksbyte. Den här inställningen innebär att telefonen automatiskt använder mobildata om wifi-uppkopplingen är dålig. Det exakta namnet på inställningen kan variera beroende telefonmodell och tillverkare.
  • Uppdateringar. Välj att bara uppdatera appar när du själv vill det och när telefonen har tillgång till wifi. Automatiska uppdateringar väljs bort i inställningarna för varje app.
  • Bakgrundsdata. Genom att avaktivera detta hindrar du appen från att exempelvis göra uppdateringar eller skicka notiser till dig när inte du använder appen.
  • Autouppspelning av videoklipp. Inställningen finns för appar som till exempel Facebook och Instagram och kan avaktiveras så att du själv kan välja när en video ska spelas upp

4. Spara oanvänd mobildata till nästa månad

Hos vissa operatörer har du möjlighet att spara oanvänd surf till nästkommande månad. Det är en stor fördel för dig som kanske förbrukar mindre mobildata under vissa perioder, men ändå vill kunna använda den surf du har betalat för nästkommande månader.

Tänk på! Villkoren för hur länge du får spara oanvänd surf, och hur mycket du får spara, kan variera något mellan olika operatörer. Kolla vad som gäller just hos din operatör.

Om du upptäcker att du nästan alltid har surf över när månaden är slut, kan det vara mer prisvärt att byta till ett mobilabonnemang med mindre surf. Du kan ju som sagt ha möjlighet att spara den till månaden efter, men det är onödigt att betala för mer surf än vad du gör av med.

Se vilka mobilabonnemang du kan spara surf med
Välj surf
0 GB
2 GB 200 GB

Varför fungerar inte mobildata?

Det finns några vanliga orsaker till att mobildata inte fungerar. Här nedanför kan du läsa mer om dem, men även vad du kan göra för att försöka lösa problemet på egen hand.

Orsaker och lösningar till problem med mobiladata

  • Mobildata är avaktiverat. Ibland kan mobildata vara avaktiverat när du köper en telefon och den startas för första gången. Då slår du på mobildata under Inställningar.
  • Det finns ingen täckning. Du kan inte använda mobildata på platser där din operatör inte har täckning. Dålig täckning kan också bero på en driftstörning på platsen där du befinner dig, vilket i så fall bör framgå på operatörens hemsida under ”Driftinformation” eller liknande.
  • Surfmängden har tagit slut. Kolla upp hur mycket surfmängd du har kvar och hur mycket du har betalat för. Om du har använt all surf kan du köpa till mer mobildata.
  • Telefonen har fel inställningar. Prova att återställa nätverksinställningarna. Fungerar inte det kan du försöka återställa telefonen till fabriksinställningarna. 

På vår sajt finns också information om vad man kan göra åt dålig mobiltäckning. Om inget av detta hjälper skulle vi rekommendera dig att kontakta operatörens support.

Vad är skillnaden mellan mobildata och roaming?

Mobildata är den surfmängd som ingår i ditt mobilabonnemang, medan roaming innebär att du kopplar upp dig mot en annan operatörs mobilnät när du befinner dig utomlands så att du kan använda din mobil för att ringa, skicka sms och surfa.

När du reser utomlands och inte kan komma åt det nätverk som ditt mobilabonnemang är kopplat till kan du använda dataroaming i stället för mobildata för att surfa. Inom EU/EES gäller fri roaming. Det innebär att det inte kostar något extra att surfa via roaming i de länderna. Där kan du alltså surfa precis som du gör med din mobildata hemma i Sverige. I alla fall nästan.

De flesta operatörer har nämligen något slags tak på hur stor del av surfen du får ta med dig på resan, så kolla upp det innan du åker i väg.

Tänk på! Efter brexit omfattas inte Storbritannien, det vill säga  heller England, Gibraltar, Skottland, Wales och Nordirland, av EU:s roaming-avtal. Det innebär att du kanske inte kan ringa, sms:a och surfa till samma pris som i Sverige längre. Men villkoren kring detta skiljer sig mellan olika operatörer, så kolla upp vad som gäller just hos din operatör.

Utanför EU gäller inte samma regler. Där behöver du betala extra avgifter för att använda roaming. Priserna varierar mellan olika länder och kan bli riktigt höga om du har roaming påslaget och använder internet.