Vad är mobildata?

Mobildata är den surfmängd som ingår när du köper ett mobilabonnemang eller kontantkort. Du behöver mobildata för att kunna använda appar och funktioner som kräver internet när du inte har tillgång till ett wifi-nätverk. När du använder mobildata kopplar telefonen upp sig på din mobiloperatörs nätverk. Mängden mobildata mäts i gigabyte (GB).

Vad är skillnaden mellan mobildata och roaming?

Roaming innebär att man lånar en annan operatörs mobilnät. När du reser utomlands och inte kan komma åt det nätverk som du har abonnemang för, kan du använda roaming för att surfa i stället för mobildata.

Inom EU och i Norge, Island och Lichtenstein gäller fri roaming. Det innebär att det inte kostar något extra att använda mobilabonnemanget utomlands i de länderna. Där kan du alltså surfa precis som du gör med din mobildata hemma i Sverige.

Utanför EU gäller inte samma regler. Där behöver du betala extra avgifter för att använda roaming. Priserna varierar mellan olika länder och kan bli riktigt höga om du har roaming påslaget och använder internet.

Tips! Som ett alternativ till roaming erbjuder många mobiloperatörer datapaket för utlandsresande, med en viss mängd surf till ett fast pris.

Ska jag stänga av roaming när jag är utomlands?

Det finns fördelar och nackdelar med att använda roaming när du är utomlands. Det säkraste är att innan du åker ta reda på vilka regler och priser som gäller för just ditt abonnemang eller kontantkort i landet du ska till. En rekommendation är att som regel ha roaming avstängt och slå på det när du behöver komma åt internet.

Fördelar med att använda roaming:

  • Du kommer åt internet oavsett wifi-utbud.
  • Det kan vara säkrare än lokala wifi-nät.
  • Inom EU har du samma surfmängd och priser som hemma i Sverige.

Nackdelar med att använda roaming: 

  • Utanför EU kostar det extra att surfa via roaming.
  • Priserna kan bli väldigt höga om du har roaming påslaget och surfar mycket.
Tips! Oavsett vart du reser är det bra att hålla koll på hur mycket data du använder. Genom att nollställa översikten för dataanvändning i din telefon kan du lätt se hur mycket data som går åt.

Hur mycket mobildata drar appar och tjänster?

I inställningarna på din mobiltelefon kan du se hur mycket mobildata som har gått åt till olika appar och funktioner. Under Mobilnät eller Dataanvändning, beroende på vilken telefonmodell du använder, finns en lista på dina appar, hur mycket data de har använt och under vilken period.

För varje app kan du välja att begränsa eller stänga av mobildata för appen. Appar som har mobildata aktiverad drar data när du använder dem och kan även göra uppdateringar i bakgrunden utan att du märker det. De appar som är avaktiverade kan bara användas och göra uppdateringar när telefonen är ansluten till wifi.

Hur ser jag hur mycket mobildata jag har kvar?

I din telefons inställningar finns en översikt för din dataanvändning som kan vara bra att hålla koll på. Den går också att nollställa om du vill mäta din dataanvändning från att du fyller på med ny mobildata. Du kan också se hur mycket data olika appar använder.

Mobiloperatörer har olika tjänster för att ta reda på hur mycket mobildata som finns kvar på ett abonnemang eller kontantkort. Det kan gå att se via personliga sidor på operatörernas webbplatser, genom att skicka ett sms eller ringa ett särskilt nummer.

Ofta får du ett sms när din mobildata börjar ta slut. Om din mobildata har tagit slut kan du köpa till extra mobildata.

Hur sparar jag mobildata?

För att din surfmängd inte ska gå åt för snabbt kan du vilja spara på mobildata. Det finns olika sätt att göra det på.

Använd wifi

Surfa via wifi-nätverk när sådana finns tillgängliga. Undvik att göra saker som drar mycket data när du inte har tillgång till wifi, till exempel att streama videor eller ladda ner musik.

Om du vet att du kommer att vara utan wifi-uppkoppling kan du passa på att ladda ner det du behöver i förväg. Många musik- och videotjänster tillåter till exempel att man lagrar spellistor och videor offline.

Stäng av och reglera mobildata

Om du vill försäkra dig om att telefonen inte använder mobildata utan att du vill det kan du avaktivera det under Inställningar. Då kan telefonen bara komma åt internet när telefonen är uppkopplad mot wifi, tills nästa gång du aktiverar mobildata. Detsamma gäller om du slår på Flygplansläge.

Du kan också reglera dataanvändningen för specifika appar och funktioner.

Ändra inställningar

Du kan stänga av eller justera vissa funktioner för att få större kontroll över när mobildata används och inte.

  • Wifi-assistans eller Smart nätverksbyte. Den här inställningen innebär att telefonen automatiskt använder mobildata om wifi-uppkopplingen är dålig. Vilket namn som används beror på telefonmodell.
  • Uppdateringar. Välj att bara uppdatera appar när du själv vill det och när telefonen har tillgång till wifi. Automatiska uppdateringar väljs bort i inställningarna för vardera app.
  • Begränsa bakgrundsdata. Genom att avaktivera detta hindrar du appen från att exempelvis göra uppdateringar eller skicka notiser till dig när inte du använder appen.
  • Autouppspelning av videoklipp. Inställningen finns i appar som till exempel Facebook och Instagram.

Spara oanvänd mobildata

En del mobiloperatörer erbjuder abonnemang där användaren kan spara mobildata som blir över. Det är användbart om du använder mindre mobildata en viss period men kommer att ha användning för det nästa månad.

Om du sällan använder den surfmängd som du har betalat för kan det vara värt att överväga ett abonnemang eller kontantkort med mindre mobildata.

Vad gör jag när mobildata inte fungerar?

Det finns några vanliga orsaker till att mobildata inte fungerar.

  • Mobildata är avaktiverat. Ibland kan mobildata vara avaktiverat när du köper en telefon och den startas för första gången. Då slår du på mobildata under Inställningar.
  • Det finns ingen täckning. Du kan inte använda mobildata på platser där din operatör inte har täckning. Dålig täckning kan också bero på en driftstörning på platsen där du befinner dig.
  • Surfmängden har tagit slut. Kolla upp hur mycket surfmängd du har kvar och hur mycket du har betalat för. Om du har använt all surf kan du köpa till mer mobildata.
  • Telefonen har fel inställningar. Prova att återställa nätverksinställningarna. Fungerar inte det kan du försöka återställa telefonen till fabriksinställningarna. 
Tips! På vår sajt finns också information om vad man kan göra åt dålig mobiltäckning.

Om inget av detta hjälper kan du kontakta kundservice hos din mobiloperatör.

Vanliga frågor om mobildata

Finns det gratis mobildata?

Ja, en mobiloperatör erbjuder ett abonnemang som inte kostar pengar, där användaren i stället tittar på reklam för att surfa med mobildata.

Hur fyller jag på med mobildata på mitt kontantkort?

Du kan fylla på ditt kontantkort med mer mobildata hos din mobiloperatör.

Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka

Filip Svensson

Skribent

filip.svensson@mobilabonnemang.se