Kan jag ångra mitt mobilabonnemang?

Ja, i vissa situationer kan du ångra ett köp av mobilabonnemang. Möjlighet att ångra köp av mobilabonnemang beror på var du gjort köpet. Enligt lag har du ångerrätt om du ingått avtal via telefon eller internet (så kallade distansavtal) eller utanför företagets vanliga affärslokaler. Du har inte ångerrätt enligt lag om du ingått avtalet i företagets butik. Vill du ta tillbaka ditt köp då du tecknat avtal i en butik kan du enbart göra det via “öppet köp”, om det framgår i avtalet att öppet köp gäller.

14 dagars ångerrätt om du ingått avtal på distans

Enligt lag har du ångerrätt på ditt mobilabonnemang om du ingått avtalet via distans eller utanför företagets vanliga affärslokaler, exempelvis hembesök eller annan tillfällig försäljning som köpcentrum eller på gatan. Ångerrätten på mobilabonnemang gäller vanligtvis 14 dagar från den dag du ingick avtalet. Den kan även förlängas upp till ett år om du inte får information om din ångerrätt på korrekt sätt.

Information om ångerrätt ska innehålla:

  • Om och under vilka förutsättningar det finns ångerrätt
  • Hur lång tid du har rätt att ångra ditt mobilabonnemang
  • Hur du ska gå tillväga för att ångra dig
  • Att du kan använda Konsumentsverkets standardformulär för att ångra dig
  • Hur du kan ta del av standardformuläret

Det kan vara fördelaktigt att skriftligt ångra sitt köp av mobilabonnemang och spara en kopia. Om det skulle uppstå en tvist huruvida du har ångrat ditt köp måste du kunna bevisa att du har ångrat dig och när du gjorde det. Operatören kan inte kräva att du ångrar dig skriftligt men det kan vara enklare för dig att bevisa att du ångrat ditt köp och när du gjorde det.

I butik gäller ingen ångerrätt - endast "öppet köp"

Om du ingått avtalet för ditt mobilabonnemang i företagets “affärslokaler” gäller enligt lag ingen ångerrätt. Med affärslokaler menas lokaler som försäljaren vanligtvis använder som plats för att sälja sina produkter, vanligtvis i en butik. Om det däremot skulle vara så att du blivit kontaktad av försäljaren utanför en affärslokal, omedelbart innan du ingått avtalet, gäller ångerrätten trots att du ingått avtalet i butik. Det gäller exempelvis om säljaren lockar med dig in i butiken där du sedan ingår avtal om ett mobilabonnemang.

Du kan bli betalningsskyldig om du börjat använda tjänsten

Om du börjar använda tjänsten under den tid har rätt att ångra köpet, kan du till viss del bli skyldig att ersätta företaget. Du ska då betala den del av tjänsten som levererats fram till dess att du ångrade dig, jämfört med priset för den fullt utförda tjänsten enligt avtalet. Det kan exempelvis vara använd datatrafik eller kostnad för samtal du hunnit ringa innan du utövat ångerrätten.

Har du även köpt en mobiltelefon i samband med ditt köp av mobilabonnemang bör du undvika att börja använda produkten förrän du bestämt att du vill behålla den. Du har rätt att undersöka varan på samma sätt som i en butik, exempelvis öppna förpackningen för att se och känna på varan, men du bör behålla plastskyddsfilmen på displayen och undvika att installera program i mobiltelefonen för att inte bli betalningsskyldig om du ångrar köpet.

Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka