Kan jag ångra ett mobilabonnemang för företag?

Nej, generellt kan du inte ångra ett mobilabonnemang för företag. Den ångerrätt som gäller för privatpersoner inte gäller för företag. Det innebär att du nästan aldrig har ångerrätt på ett mobilabonnemang för företag och det är därför ännu viktigare att du försäkrar dig om att mobilabonnemanget fungerar som du tänkt, innan du ingår avtal.

Be om öppet köp eller möjlighet att prova innan du ingår avtal

Mobilabonnemang för företag har oftast en viss bindningstid vilket innebär att du är bunden att betala mobilabonnemanget under den tiden. Eftersom ångerrätten som finns för konsumenter inte gäller för näringsidkare kan det vara en bra idé att fråga om öppet köp eller om det går bra att prova ett mobilabonnemang för företag under en viss period innan du binder upp dig. Om en operatör erbjuder dig öppet köp eller en testperiod ska du även tänka på att alltid få erbjudandet skriftligt. Vid en eventuell tvist måste du kunna bevisa vad operatören lovat dig, annars har du ingen rätt att ångra ditt köp av mobilabonnemang för företag.

Undersök täckningen på de platser ditt företag verkar på innan

Att du och dina medarbetare har täckning på era mobiltelefoner är en av de mest grundläggande förutsättningar för att du ska vara nöjd med ditt mobilabonnemang för företag. Eftersom ångerrätten inte kan tillämpas på samma sätt för företag är det extra viktigt att du undersöker vilket mobilabonnemang som har bäst täckning innan du väljer operatör.

Ångerrätten gäller om mobilabonnemanget används privat

Om du ingått ett avtal med en operatör med syfte att använda mobilabonnemanget som privatperson och operatören ändå tecknat ett företagsavtal ska samma ångerrätt gälla som för konsumenter. Anser du att ditt privata abonnemang gjorts om till ett företagsabonnemang mot din vilja eller utan att du erbjudits ångerrätt ska du skicka ett brev eller mail till din operatör och påtala detta. Om operatören kan bevisa att du ingått ett företagsavtal har du dessvärre ingen ångerrätt och det är därför bra att alltid be din operatör om att få erbjudanden och avtalen skriftliga.

Jämför mobilabonnemang för företag

Hjälpte den här artikeln dig? JA NEJ

Vad är det du behöver hjälp med?

Ditt namn:

Din e-mailadress (om du vill ha svar):

Skicka