Wifog är operatören som låter dig forma ditt eget abonnemang

Wifog skiljer sig mycket från andra operatörer när det kommer till utbudet av mobilabonnemang. Det finns flera mobilabonnemang att välja mellan, men med ett grundutbud som inte lockar så många kunder. Idén med Wifog är att du själv köper till extra surf och samtal när du är i behov av det. Slutpriset för ett mobilabonnemang med fria samtal och sms med 13 GB surf landar på ungefär samma nivå som ett motsvarande abonnemang gör hos en annan större operatör. 

Den stora fördelen med Wifog är att abonnemangen kan bli väldigt billiga om ditt mobilanvändande skiljer sig åt mellan olika månader. Hos Wifog kan du även samla in poäng genom att exempelvis värva medlemmar eller titta på reklamfilmer. Poängen du samlar in kan du använda för att köpa extra surf eller samtal och på så sätt göra ditt mobilabonnemang ännu billigare.

När det gäller täckningen finns det mer att önska. Den är bra över i stort sett hela södra Sverige men i Norrland finns det många platser som helt saknar täckning. Även kundtjänsten skulle behöva sig ett lyft. Med få kontaktvägar kan det bli svårt för dig som kund att få den hjälp som behövs.

Fördelar

  • Gratis mobilabonnemang
  • Ingen uppsägningstid eller bindningstid

Nackdelar

  • Bristande täckning i norra Sverige
  • Inga erbjudanden för barn, studenter eller seniorer

Wifog har mobilabonnemang utan bindningstid och uppsägningstid

Wifog har varken bindningstid eller uppsägningstid till några av sina mobilabonnemang. Det gör det enkelt för dig att byta mellan de olika abonnemangen när du vill. Du kan även byta operatör om du är missnöjd med Wifog utan att behöva oroa dig för några extra kostnader. Kontakta kundtjänsten så får du hjälp om du vill byta mellan Wifogs olika mobilabonnemang. 

För att byta mobiloperatör räcker det oftast med att du kontaktar din nya mobiloperatör. Vill du bara avsluta mobilabonnemanget måste du däremot kontakta Wifogs kundtjänst.

Wifogs mobilabonnemang kommer med en liten mängd surf

Wifog påminner inte om någon annan mobiloperatör på marknaden. De olika mobilabonnemangen skiljer sig åt gällande hur många samtal, sms och mms som ingår. Till alla abonnemang ingår även en mindre mängd surf. Tar dina samtal eller surf slut kan du därefter köpa mer. Abonnemangen är i sin grundform mycket billiga och därför blir det inte heller dyrt att köpa till extra surf eller samtal.

Wifog erbjuder även ett mobilabonnemang helt gratis i utbyte mot att du tittar på reklamfilmer och svarar på enkäter med jämna mellanrum.

Det är svårt att jämföra Wifogs mobilabonnemang med andra operatörer eftersom abonnemangen är så olika. Det man däremot kan säga är att mobilabonnemangen passar bra för dig som vill kunna anpassa ditt abonnemang helt själv eller som gör av med olika mycket samtal och surf från månad till månad.

Wifog använder sig av Tres nät som har bristande täckning i norra Sverige

Wifog använder sig av Tres mobilnät och erbjuder alltså bra täckning i 3G- och 4G-näten i framförallt södra Sverige. I norra Sverige är täckningen betydligt mycket sämre och där kan det bli svårt att surfa i 4G. I Norrlands inland kan det bli problem att överhuvudtaget få någon täckning.

Innan du bestämmer dig för att teckna ett mobilabonnemang hos Wifog bör du titta på deras täckningskarta. På så sätt kan du få en indikation på hur täckningen kommer vara där du bor. Tänk dock på att täckningskartan inte är en garanti för bra täckning. Träd, tjocka väggar och berg är exempel på sådant som kan påverka täckningen. Täckningen kan också variera beroende på hur många som är uppkopplade mot mobilnätet samtidigt.

  • Mobilnät Tre
  • Täckning 99,90%
  • Normalhastighet 7-34 Mbit/s

Du kan inte köpa någon telefon till ditt mobilabonnemang

Du kan inte köpa någon ny telefon till ditt Wifog-abonnemang. Operatören har i stället valt att satsa helhjärtat på sina mobilabonnemang.

Vill du ha en ny telefon blir du tvungen att köpa den separat. Men se bara till att den inte är operatörslåst, för då kan du inte använda den med ditt mobilabonnemang från Wifog.

Wifog har inga erbjudanden för barn, studenter och seniorer

Wifog har inga extra bra erbjudanden för barn, studenter eller seniorer som de flesta andra mobiloperatörer har. Priserna Wifog har för sina mobilabonnemang gäller för samtliga kunder. 

De flesta kunder använder i dag sina mobiltelefoner i sådan utsträckning att Wifogs mobilabonnemang inte räcker till. Många kommer att behöva köpa till extra surf eller samtal, vilket gör att månadskostnaden ändå landar i närheten av vad andra operatörer tar för sina abonnemang. På grund av att Wifog inte erbjuder billigare mobilabonnemang för barn, studenter eller seniorer riskerar de att förlora den kundgruppen till andra operatörer.

  • Barn
  • Senior (+55 år)
  • Student
  • Ungdom (18-27 år)

Wifogs mobilabonnemang fungerar bara inom Sveriges gränser

Wifogs mobilabonnemang fungerar för närvarande bara inom Sverige. Du kan med andra ord inte använda abonnemanget när du är på resa inom Europa eller någon annanstans i världen. Alla andra stora operatörer låter dig använda mobilabonnemanget utan extra kostnad inom EU eller EES. Att det överhuvudtaget inte går att använda abonnemanget utomlands är en stor svaghet med Wifog.

Du kan ringa samtal och smsa från Sverige till utlandet, men då tillämpas en separat prisplan. Att ringa eller smsa till ett annat land kan vara väldigt dyrt, så se till att du har koll på prisplanen för att inte få en obehaglig överraskning när mobilräkningen kommer.

  • Ringa inom EU
  • Surfa inom EU

Wifogs kundtjänst har få kontaktvägar

Wifogs svaghet är deras kundtjänst. De erbjuder bara support över e-post, Facebook och en frågor och svar-sida på sin hemsida. Den bristande kundtjänsten kan göra det svårt att komma i kontakt med operatören om du har problem med ditt mobilabonnemang.

En telefontjänst eller chattfunktion hade varit att föredra för att man som kund enkelt ska kunna komma i kontakt med Wifog. Känner du att en omfattande kundtjänst är viktigt bör du se dig om efter andra alternativ.

  • Chat
  • E-post
  • Facebook
  • Telefon

Vanliga frågor om Wifog

Kan jag betala med autogiro hos Wifog?

Nej, du kan inte betala din månadskostnad via autogiro.

Kan jag dela med mig av insamlade poäng?

Wifog skriver ingenting på sin hemsida om ifall man kan dela poäng med en vän eller familjemedlem.

Kan jag flytta mitt nummer till Wifog?

Ja, du kan ta med ditt nuvarande nummer när du tecknar ett abonnemang hos Wifog. Dock måste du först skaffa simkort hos Wifog innan du kan flytta över numret dit.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@mobilabonnemang.se