Affärskvinna tittar misstänksamt på smartphone på kontor.Var misstänksam mot sms och hemsidor du inte känner igen, även om de ser legitima ut. Det är tipset från Telenors säkerhetsexpert. Foto: Antonio Guillem/Shutterstock

Säkerhet

Det blir allt vanligare med ID-kapningar i Sverige. Telenor har frågat sina kunder om de oroar sig för ID-kapning, och 60 procent svarar att de gör det. Fler än hälften vill också lära sig mer om hur man skyddar sig mot bedrägerier på nätet.

90 procent svarar att de skulle vända sig till polisen om de skulle råka ut för sådana brott. Men bara 46 procent av dem som blivit utsatta för bedrägeri har faktiskt anmält saken till polisen.

Vem som helst kan bli lurad på nätet

Vendela Normark Granetoft är säkerhetsledare på Telenor. Hon berättar att många skäms när de blir utsatta eller lurade på nätet. Men hon vill understryka att vem som helst kan råka ut för detta. De som utför bedrägerierna är ofta skickliga och jobbar med saken på heltid.

– Trots att jag jobbar med frågan och har mycket kunskap var jag själv nära att luras när bedragare kontaktade mig med en bra kopia på ett kortbedrägeri jag hade anmält, berättar hon i ett pressmeddelande.

Nätbrotten ökade under 2020

Generellt sett har bedrägerierna egentligen minskat, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Men nivån har varit så hög att även om det skett en nergång är det fortsatt vanligt förekommande.

212 984 brott blev anmälda under hela 2020. Utslaget på antalet timmar var det ungefär 24 brott varje timme.

Just ID-kapningar och social manipulering på nätet har ökat den senaste tiden. Förra året ökade antalet anmälda ID-kapningar med 10 procent, då nätbrottslingar hittat nya tillvägagångssätt under pandemin.

Men det finns ett ordentligt mörkertal, menar Vendela Normark Granetoft. Därför är det viktigt att anmäla nätbrott hos polisen och prata om hur vi kan stoppa dem.

Var misstänksam och använd säkra inloggningar

Vad kan man då göra för att skydda sig? Vendela Normark Granetoft tycker att man alltid ska vara misstänksam mot sms som innehåller länkar och nätbutiker man inte känner till.

Hon rekommenderar också att använda tvåfaktorsautentisering för inloggningar när det går, exempelvis både lösenord och bekräftelse via mejl eller sms. Undvik också att använda samma lösenord på flera olika sidor.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@mobilabonnemang.se